این مقاله به هدف بازشناسی مفهوم و نقش استعاره از منظر تعلیم و تربیت، در دو بخش تنظیم شده است: در بخش نخست دیدگاههای شش گانه در نظریههای استعاره کلاسیک و جدید را بر اساس رویکردهای شناختی و با توجه به اهمیت استعارهشناسی در بحثهای شناختی و ذهنی معرفی میکند، در بخش دوم صورتهای استعاری زبان را در سه گونهی اصلی (تشبیه، تمثیل و نماد) ردهبندی کرده و هریک را جداگانه معرفی نموده و آنگاه نقشهای صور استعاری را با تکیه بر ارزشهای شناختی و نقش آنها را در صورتبندی و بازشناسی معنی معرفی میکند در سراسر این نوشتار به ماهیت استعاره به عنوان یک امر شناختی و به نقشهای آن به منزلهی یک فرایند تربیتی و پرورشی نظر دارد. و چنین نتیجه میگیردکه بسیاری از نقشهای استعاره از جمله نقشهای انگیزشی، اکتشافی، تأویلی، اقناعی، و نقشهای معطوف به بازپروری معنی همگی کارکردی تربیتی نیز دارند که در نظامهای تعلیم و تربیت باید که موردتوجه قرار گیرند.
کلیدواژهها: استعاره، نظریههای استعاره، کارکردهای استعاره، تعلیم و تربیت، استعارهی تربیتی
زنگویی, زنگویی, شعبانی ورکی, شعبانی ورکی, فتوحی, فتوحی, & مسعودی, مسعودی. (1389). استعاره : مفهوم، نظریهها و کارکردهای آن در تعلیم و تربیت. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011(1), -. doi: 10.22067/fe.v11i1.2522
MLA
زنگویی زنگویی; شعبانی ورکی شعبانی ورکی; فتوحی فتوحی; مسعودی مسعودی. "استعاره : مفهوم، نظریهها و کارکردهای آن در تعلیم و تربیت", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011, 1, 1389, -. doi: 10.22067/fe.v11i1.2522
HARVARD
زنگویی, زنگویی, شعبانی ورکی, شعبانی ورکی, فتوحی, فتوحی, مسعودی, مسعودی. (1389). 'استعاره : مفهوم، نظریهها و کارکردهای آن در تعلیم و تربیت', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011(1), pp. -. doi: 10.22067/fe.v11i1.2522
VANCOUVER
زنگویی, زنگویی, شعبانی ورکی, شعبانی ورکی, فتوحی, فتوحی, مسعودی, مسعودی. استعاره : مفهوم، نظریهها و کارکردهای آن در تعلیم و تربیت. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1389; 011(1): -. doi: 10.22067/fe.v11i1.2522
ارسال نظر در مورد این مقاله