مقالة حاضر به مقایسة اثربخشی دو شیوة ساخت نقشههای مفهومی توسط فراگیران و ارائة نقشههای از قبل آماده شده بر یادداری، درک و حل مسئله برای در نظرگرفتن سبک یادگیری آزمودنیها پرداخته است. اثرات کاربندیها از طریق دو آزمون پیشرفت تحصیلی که دارای شاخصهای قابل قبول روایی و پایایی بودند، مورد اندازهگیری قرار گرفتند. برای اندازهگیری سبک یادگیری وابسته به زمینه و نابسته به زمینه، آزمودنیها از آزمون گروهی اشکال نهفته استفاده شد. پژوهش بر اساس طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون طراحی شده است. شش کلاس به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان 4 گروه آزمایشی و 2 گروه کنترل انتخاب شدند. در دو گروه آزمایشی، نقشههای از قبل آماده شده به آزمودنیها ارائه شد و اعضای دو گروه آزمایشی دیگر به تهیة نقشههای مفهومی پرداختند. در گروههای کنترل نیز آزمودنیها بهشیوة مرسوم به یادگیری متنهای درسی مشابه پرداختند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که ارائة نقشة مفهومی در شرایطی که سبک یادگیری آزمودنیها وابسته به زمینه باشد نسبت به ساخت تأثیر بیشتری دارد و ساخت نقشة مفهومی در شرایطی که آزمودنیها دارای سبک نابسته به زمینه باشند بر ارائة نقشة مفهومی برتری دارد. بدون در نظر گرفتن سبک یادگیری هیچکدام از این دو روش برتری چشمگیری نسبت به هم نداشتند.
مصرآبادی, جواد, حسینی نسب, داوود, فتحی آذر, اسکندر, & مقدم, محمد. (1388). تأثیر ساخت و ارائة نقشة مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010(3), -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2397
MLA
جواد مصرآبادی; داوود حسینی نسب; اسکندر فتحی آذر; محمد مقدم. "تأثیر ساخت و ارائة نقشة مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010, 3, 1388, -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2397
HARVARD
مصرآبادی, جواد, حسینی نسب, داوود, فتحی آذر, اسکندر, مقدم, محمد. (1388). 'تأثیر ساخت و ارائة نقشة مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010(3), pp. -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2397
VANCOUVER
مصرآبادی, جواد, حسینی نسب, داوود, فتحی آذر, اسکندر, مقدم, محمد. تأثیر ساخت و ارائة نقشة مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1388; 010(3): -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2397
ارسال نظر در مورد این مقاله