هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر سبکهای مدیریت کلاس معلم، بر رشد مهارتهای فراشناختی دانشآموزان است. در این پژوهش سه نوع سبک مدیریت کلاس (سبک مداخلهگر، سبک تعاملی و سبک غیرمداخلهگر) در نظر گرفته شده است. جامعة تحقیق، کلیة کلاسهای پایه پنجم در مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه ناحیه شش آموزش و پرورش مشهد در سال تحصیلی 1384-1383 میباشد. سبک مدیریت کلاس معلمان با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته در نمونه 60 نفری معلمان سنجیده شد و متغیر فرا شناخت نیز با استفاده از پرسشنامة خود– گزارشدهی اسپرلینگ و همکاران در نمونة 307 نفری دانشآموزان ارزیابی گردید. براساس نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها، فرضیة تحقیق مبنی بر اینکه؛ «دانشآموزان معلمین تعاملگرا در مقایسه با دانشآموزان معلمین مداخلهگر از مهارتهای فراشناختی بالاتری برخوردارند» تأیید گردید. همچنین یافتهها، نشان میدهد؛ مهارت نظارت فراشناختی دانشآموزان پسر بطور معناداری بالاتر از دختران است و بین فراشناخت دانشآموزان و نمره پیشرفت تحصیلی (معدل) آنان، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
واژههای کلیدی: فراشناخت، مهارتهای فراشناختی، سبکهای مدیریت کلاس، دانشآموزان
ارسال نظر در مورد این مقاله