در پژوهش حاضر، مؤلفة مفهوم خود و رابطظ آن با ساختار خانواده و شیوههای فرزندپروری مورد بررسی قرار گرفته است. تعداد 163 دانشآموز نوجوان با میانگین سنی 16 سال و به تفکیک جنسیت از میان مدارس متوسطة شهر تبریز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس مفهوم خود تنسی متشکل از 84 ماده و مقیاس 77 مادهای عملکرد تربیتی والدین استفاده شد. نتایج بیانگر تفاوتهای جنسی معنیداری در مفهوم خود نبود. دختران در مقایسه با پسران محبت والدینی را بیشتر ارزیابی کردند، ولی در نگرش به بُعد کنترل والدینی تفاوتهای جنسی معنیداری مشاهده نشد. چهار شیوة تربیتی (مقتدر، آزادگذارنده، قدرتطلب و مسامحهکار) در رابطه با مفهوم خود مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلANOVA گویای آن بود که نقش اقتدار والدینی در ایجاد مفهوم خود بالا در مقایسه با سه شیوة دیگر به مراتب بیشتر بود. همچنین، مفهوم خود، جز در رابطه با تحصیلات مادر، تحت تأثیر ساختار فیزیکی خانواده قرار نگرفت.
رضوان خواه, مهناز. (1388). رابطه مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکردهای تربیتی والدین در نوجوانی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010(3), -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2399
MLA
مهناز رضوان خواه. "رابطه مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکردهای تربیتی والدین در نوجوانی", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010, 3, 1388, -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2399
HARVARD
رضوان خواه, مهناز. (1388). 'رابطه مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکردهای تربیتی والدین در نوجوانی', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010(3), pp. -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2399
VANCOUVER
رضوان خواه, مهناز. رابطه مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکردهای تربیتی والدین در نوجوانی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1388; 010(3): -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2399
ارسال نظر در مورد این مقاله