این مقاله بخشی از یک پژوهش کیفی است که با دو روش تطبیقی و توصیفی- تحلیلی به بررسی عنصر محتوا در برنامة درسی آموزش علوم ایران و چند کشور جهان پرداخته است. بدین منظور، اسناد و مدارک مربوط به این موضوع در کشورهای پیشرو در زمینة علوم و فناوری (کشورهای منتخب) گردآوری و به توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسة آنها پرداخته شده تا نتایج پژوهش آماده شود. مقالة حاضر تلاش مینماید تا عنصر محتوا از برنامة درسی آموزش علوم ایران و کشورهای منتخب را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. با مقایسة نتایج مشخص شد که در کشورهای مورد مطالعه، محتوای انتخابی حول زمینههای چهارگانة علوم شامل فیزیک، شیمی، زیستشناسی و بهداشت و زمینشناسی است. بهعلاوه، محتوا در سه حیطة دانشی، مهارتی و نگرشی تدوین یافتهاند؛ هر چند در زمینة میزان و نوع پرداختن به حیطة مهارتی و نگرشی تفاوت قابل ملاحظهای بین کشور ما و دیگر کشورها وجود دارد. مباحثی در مورد کسب سواد علمی فنآورانه، حل مسئله، تفکر و مباحثی در مورد طبیعت، عمدهترین نکات برجستة محتوا است که در بین کشورهای مورد مطالعه مشترک میباشد. همچنین، نتایج بهدست آمده شباهتهای قابل ملاحظهای را بین محتوای آموزش علوم در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران نشان میدهد. این شباهتها بیشتر در اسناد مکتوب برنامه درسی یا برنامه درسی قصد شده موجود میباشد. در این قسمت، برنامهریزان درسی، برنامههای درسی علوم تعداد زیادی از کشورهای پیشرو در علم و فنآوری را بررسی نموده و نسبت به تدوین محتوا اقدام نمودهاند و بنابراین، طبیعی است که حتی در برخی موارد محتوا کاملتر تدوین شده باشد. در عین حال، فاصلة قابل ملاحظهای بین آموزش علوم کشور ما با کشورهای مورد مطالعه وجود دارد که جای تأمل دارد و شاید بتوان آنرا ناشی از اجرای برنامه درسی دانست که در برنامه درسی کسب شده توسط دانشآموزان خود را نشان میدهد.
واژههای کلیدی: بررسی تطبیقی، برنامه درسی، آموزش علوم، محتوای آموزش علوم
جعفری هرندی, جعفری هرندی , میرشاه جعفری, سیّد ابراهیم , & جعفری هرندی, رضا . (1389). بررسی تطبیقی عنصر محتوا در برنامة درسی آموزش عمومی علوم ایران و چند کشور جهان. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011(1), -. doi: 10.22067/fe.v11i1.876
MLA
جعفری هرندی جعفری هرندی; سیّد ابراهیم میرشاه جعفری; رضا جعفری هرندی. "بررسی تطبیقی عنصر محتوا در برنامة درسی آموزش عمومی علوم ایران و چند کشور جهان", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011, 1, 1389, -. doi: 10.22067/fe.v11i1.876
HARVARD
جعفری هرندی, جعفری هرندی, میرشاه جعفری, سیّد ابراهیم, جعفری هرندی, رضا. (1389). 'بررسی تطبیقی عنصر محتوا در برنامة درسی آموزش عمومی علوم ایران و چند کشور جهان', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011(1), pp. -. doi: 10.22067/fe.v11i1.876
CHICAGO
جعفری هرندی جعفری هرندی , سیّد ابراهیم میرشاه جعفری و رضا جعفری هرندی, "بررسی تطبیقی عنصر محتوا در برنامة درسی آموزش عمومی علوم ایران و چند کشور جهان," پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011 1 (1389): -, doi: 10.22067/fe.v11i1.876
VANCOUVER
جعفری هرندی, جعفری هرندی, میرشاه جعفری, سیّد ابراهیم, جعفری هرندی, رضا. بررسی تطبیقی عنصر محتوا در برنامة درسی آموزش عمومی علوم ایران و چند کشور جهان. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1389; 011(1): -. doi: 10.22067/fe.v11i1.876
ارسال نظر در مورد این مقاله