مقاله حاضر با عنوان "تبیین رویکردهای غالب روششناختی پژوهش در حوزهی فلسفهی تعلیم و تربیت، و نیز تحلیل روش شناختی رسالههای دکتری در کشور ایران" به تبیین رویکردهای غالب(رویکرد استنتاجی و رویکرد تحلیلی)از زوایای: الف) تعریف فلسفهی تعلیم و تربیت، اهداف و وظایف آن از منظر هر رویکرد، ب) مراحل دستیابی به دانش، ج) ارائهی شاخصهایی که معرِّف و نمایانگر این رویکردها باشد، و د)چگونگی مراحل مختلف تحقیق با توجه به رویکردهای مربوطه، به لحاظ روششناختی پرداخته است. پس از بررسی رسالههای فلسفة تعلیم و تربیت انجام شده در ایران، طی سالهای 85-75، رویکرد تحلیلی و رویکرد استنتاجی به عنوان رویکردهای رایج و غالب روششناختی پژوهش در این حوزه شناخته شد. بدین سان یک چارچوب نظری حاصل میشود که خود، زمینهای جهت توصیف و تحلیل روششناختی رسالههای دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت انجام شده در ایران فراهم مینماید. بنابراین وضعیت موجود روششناختی در حوزه مذکور به ترسیم و نقد کشیده میشود.
کیانی, معصومه, & صادق زاده قمصری, علیرضا. (1390). تبیین رویکردهای غالب روششناختی پژوهش فلسفه تعلیم و تربیت در ایران و تحلیل روش شناختی رسالههای دکتری. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1(2), -. doi: 10.22067/fe.v1i2.9657
MLA
معصومه کیانی; علیرضا صادق زاده قمصری. "تبیین رویکردهای غالب روششناختی پژوهش فلسفه تعلیم و تربیت در ایران و تحلیل روش شناختی رسالههای دکتری", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1, 2, 1390, -. doi: 10.22067/fe.v1i2.9657
HARVARD
کیانی, معصومه, صادق زاده قمصری, علیرضا. (1390). 'تبیین رویکردهای غالب روششناختی پژوهش فلسفه تعلیم و تربیت در ایران و تحلیل روش شناختی رسالههای دکتری', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1(2), pp. -. doi: 10.22067/fe.v1i2.9657
VANCOUVER
کیانی, معصومه, صادق زاده قمصری, علیرضا. تبیین رویکردهای غالب روششناختی پژوهش فلسفه تعلیم و تربیت در ایران و تحلیل روش شناختی رسالههای دکتری. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1390; 1(2): -. doi: 10.22067/fe.v1i2.9657
ارسال نظر در مورد این مقاله