دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
دوره 011 (1389)
دوره 010 (1388)
دوره 09 (1387)
دوره 08 (1386)
دوره 07 (1385)
دوره 06 (1384)
دوره 05 (1383)
دوره 04 (1382)
دوره 03 (1380)
دوره 02 (1379)
دوره 01 (1378)
تعداد مقالات: 10
آموزاندن "به" و آموختن "از": تحول در آموزش و پرورش در پرتو عاملیت و تعامل
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 5-24
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تبیین آموزاندن «به» و آموختن «از» با تاکید بر تحول در آموزش و پرورش در پرتو عاملیت و تعامل میباشد. با این توضیح که تعلیم و تربیت بیش از هر چیز بر تعامل معلم و شاگرد استوار است. تعامل در اینجا مفهومی فراتر از تأثیر متقابل است که میان اشیاء نیز برقرار میشود و تنها در جایی ممکن است که رابطه ای میان دو «عامل» مورد نظر ... بیشترارائه الگوی ارزیابی سازواری نظریه ترکیبی در فلسفه تعلیم و تربیت؛ بررسی موردیِ سازواری «فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران» در سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 25-48
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگویی برای ارزیابی سازواری نظریه ترکیبی در فلسفه تعلیم و تربیت است. دستیابی به این هدف با تحلیل تطبیقی الگوهای پیشین و بازسازی آنها مبتنی بر مبانی مفروض صورت گرفت. نتایج به دست آمده به طرح یک الگوی چهار مرحلهای انجامید که گامهای اساسی آن جهت ارزیابی سازواری نظریه ترکیبی عبارتند از «بررسی هدف ترکیب، ... بیشترزیست نگاری و روایت فهم معلمان از نقش فلسفه تربیت در تحول عملکرد آنان
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 49-66
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، روایت فهم درونی شده معلمان و مربیان از تجربه تحصیل در رشته «تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت» در راستای نقش فلسفه تربیت در تحول عملکرد آنان میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش زیست نگاری و روایتی بهره گرفته شد و فهم دوازده نفر از معلمان و مربیان با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، مصاحبه روایتی، گزارش های خودزیست ... بیشترامکان هم کناریِ تفکر انتقادی و تجربه ی دینی در برنامه ی تربیت دینی
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 67-88
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی امکان هم کناری تفکر انتقادی و تجربه دینی در برنامه تربیت دینی میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش استنتاجی بهره گرفته شد. بر اساس نتایج این پژوهش به نظر میرسد که هم کناری پرورش عقل نقاد و توجه به تجربه دینی در برنامه های تربیت دینی می تواند فرایند دین یابی را به نوعی دیالکتیک تبدیل سازد که در آن ... بیشترتأملی بر رویکردهای تربیت ارزشی: نگاهی به جایگاه تربیت ارزشی و تحول آن در نظام آموزش و پرورش ایران
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 89-110
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تأملی بر رویکردهای تربیت ارزشی با نگاهی به جایگاه تربیت ارزشی و تحول آن در نظام آموزش و پرورش ایران می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شد. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که تربیت ارزشی، جزء ذاتی تعلیم و تربیت محسوب شده و تربیت در قالب هر رویکردی باشد بر پایه استدلال و آزادی ... بیشترکشاکش اندیشه ی مدرن-پست مدرن ؛ ضرورت کُنِش روشنفکرانه فیلسوف تعلیم و تربیت برای تحول در نظام آموزش و پرورش
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 111-130
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی و تحلیل تقابلهای نظری اندیشه مدرنیته و پست مدرنیته به منظور مشخص کردن نقش فیلسوف تعلیم و تربیت در میانه چنین تقابلی میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش کاوشگری فلسفی انتقادی با دو مسیر انتقاد عقلانی و انتقاد رهایی بخشی استفاده بهره گرفته شد. با وجود تقابل های اندیشه مدرنیته و پست مدرنیته، نتیجه ... بیشترتحول تربیتی در پارادایم پیچیدگی
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 131-150
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تحول تربیتی در پارادایم پیچیدگی است. پارادایم پیچیدگی منظری جدید برای روند تغییر و تحول جهان هستی و پدیدههای آن در اختیار اندیشمندان گذاشته و بسیاری از نظریهپردازان با توجه به مؤلفههای اساسی این پارادایم به ارائه دیدگاههای جدید خود در حوزههای علمی گوناگون چون علوم تربیتی پرداختهاند. برای دستیابی ... بیشترتبیین تحول نظام آموزش و پرورش در فرآیند آنتروپیک فازی
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 151-172
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تبیین تحول نظام آموزش و پرورش با رویکرد سیستمی است. تحول در این نظام با نظر به فرآیند ترکیبی تحولی آنتروپیک (آنتروپی و نگانتروپی) سیستمها و رشد فازی مورد مطالعه قرار گرفت. از دیدگاه سیستمی، پدیده آنتروپیک «آنتروپی و نگانتروپی» یک حالت یا قانون کلى در فرآیند تغییر و تحول سیستمها میباشد که پیوسته سیستمها را ... بیشتربررسی فلسفی مولفههای اصلی انقلاب اسلامی به مثابه ظرفیتهایی برای تحول در نظام آموزش و پرورش
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 173-194
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی فلسفی مؤلفههای اصلی انقلاب اسلامی به مثابه ظرفیتهایی برای تحول در نظام آموزش و پرورش میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش پدیدارشناسی بهره گرفته شد. با این توضیح که انقلابهای کبیر که محدود تأثیر گذاری فراتر از تغییر حاکمیت دارند، یکی از منابع اصلی تحول در نظامهای آموزش و پرورش هستند. انقلاب ... بیشتربررسی فلسفه ایجاد مدارس غیرانتفاعی و سازگاری آن با عدالت تربیتی از منظر متخصصان تعلیم و تربیت: رویکردی هرمنوتیکی
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 195-210