دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
دوره 011 (1389)
دوره 010 (1388)
دوره 09 (1387)
دوره 08 (1386)
دوره 07 (1385)
دوره 06 (1384)
دوره 05 (1383)
دوره 04 (1382)
دوره 03 (1380)
دوره 02 (1379)
دوره 01 (1378)
تعداد مقالات: 8
«تحمیل» نظریه به داده ها و یا «ظهور» نظریه از داده ها: نظریه پردازی در علوم انسانی و اجتماعی، با روش شناسیِ نظریۀ داده بیناد
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 151-170
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تشریح رویکرد ظاهر شونده در نظریه داده بنیاد و مقایسه آن با رویکرد نظام مند میباشد. بدین منظور، پس از تشریح مبانی روششناختی رویکرد ظاهر شونده، این رویکرد در پنج محور اصلی فرایند کدگذاری، روش نمونهگیری، پارادایمها، نگرش به ادبیات و رویههای اعتبار بخشی با رویکرد نظاممند مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج به ... بیشترتبیینی سازه گرا/واقع گرا درباره چیستی علم و عناصر آن: زمینه ای برای باز اندیشی درباره آموزش علوم
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 5-28
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارائه بینشی سازه گرا/ واقع گرا درباره ویژگیها و عناصر ماهوی علم بر مبنای تحول تاریخی دیدگاههای فلسفی درباره علم در راستای بازاندیشی درباره آموزش علوم میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل مفهومها و نیز ارزیابی ساختار مفهومی بهره گرفته شد. بر مبنای یافتههای حاصل از این پژوهش، مدلی دو بعدی در ... بیشترتحلیل تطبیقی اسناد رسمی نگاشته شده در فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 29-48
چکیده
هدف اصل این پژوهش، تحلیل تطبیقی اسناد رسمی نگاشته شده در فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش نقد تطبیقی بهره گرفته شد. یافتههای به دست آمده نشان داد که سه سند مورد نظر از منظر معیارهای هفتگانه (انسجام فلسفی، تناسب با عرصه عمل، اسلامی بودن، ایرانی بودن، نوآوری، میزان موجه سازی ... بیشتررویکردهای عدالت آموزشی (نگاهی به جایگاه عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران)
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 49-72
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی امکان و یا امتناع تحقق عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیلی و انتقادی بهره گرفته شد. بنابراین، با نظر به رویکردهای عدالت آموزشی (آرمانگرا، لیبرالیستی، مارکسیستی، فمینیستی و نژادی، پسامدرن و وجودی) سند تحول بنیادین نظام آموزشی ایران مورد نقد ... بیشترآرمان شهرگرایی و تحول آموزش و پرورش
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 73-82
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل رابطه آرمان شهرگرایی با تحول آموزش و پرورش میباشد. مطالعه به روش تحلیلی و بر اساس مرور و استخراج اطلاعات مرتبط با هدف تحقیق و طبقه بندی آنها صورت گرفت. در این راستا، پس از تعریف آرمان شهر، اندیشه های اساسی مشهورترین آرمان شهرگرایان یعنی افلاطون، توماس مور و فرانسیس بیکن به طور خلاصه مورد بررسی قرار گرفت. ... بیشترمقدمه ای بر تبیین ماهیت نظام آموزش و پرورش ایران از آغاز دوره ی مدرن سازی تا امروز
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 83-110
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تبیین ماهیت نظام آموزش و پرورش ایران از آغاز دوره مدرن سازی تا امروز میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تاریخی– تحلیلی بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مؤلفههای اصلی و بنیادین در نظام آموزشی امروز ایران تقلیدگری، اقتدار گرایی و دین مداری است که هر یک حاصل یکی از جریانهای تعیین کننده ... بیشترچگونگی تحول در نظام رایج تربیت اخلاقی مدارس جهت کاهش شکاف میان معرفت و عمل، بر مبنای دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 111-130
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی دلیل وجود شکاف میان معرفت و عمل اخلاقی متربیان با وجود برنامه های رایج تربیت اخلاقی در مدارس و نیز پیشنهاد مؤلفه های تربیت اخلاقی مطلوب از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) جهت کاهش شکاف مذکور میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شد. یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که عامل ... بیشترنقش تعلیم وتربیت مرزی با تاکید بر دلالتهای تربیتی ژیرو در تحولات نظام آموزشی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 131-150