دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
دوره 011 (1389)
دوره 010 (1388)
دوره 09 (1387)
دوره 08 (1386)
دوره 07 (1385)
دوره 06 (1384)
دوره 05 (1383)
دوره 04 (1382)
دوره 03 (1380)
دوره 02 (1379)
دوره 01 (1378)
از پذیرش تا شورش؛ نگاهی واسازانه بر سیاست‌های اقتباس آموزشی در ایران معاصر

علی وحدتی دانشمند؛ شهین ایروانی؛ خسرو باقری نوع پرست

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 5-26

https://doi.org/10.22067/fedu.2021.70030.1039

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، بررسی و نقد دو سیاست پذیرش سراسری غرب و شورش بر ضد آن در جریان اقتباس آموزشی در ایران معاصر است. در سیاست نخست، آرای آخوندزاده و ملکم خان و در سیاست دوم آرای شریعتی، آل احمد و اسناد رسمی تحول در نظام آموزشی بعد از انقلاب اسلامی مورد تأکید قرارگرفته‌اند. همچنین در نقد این سیاست‌ها و آشکار ساختن تضادها و تناقض‌های ...  بیشتر

«استعداد برتر» از مناقشه در نظر تا آشفتگی در عمل؛ چرخشی در سیاست‌های استعدادیابی و استعدادبانی

نرگس سادات سجادیه؛ امیر بادپا

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 27-46

https://doi.org/10.22067/fedu.2022.69216.1030

چکیده
  یکی از مفاهیم مهم در حوزه تربیت، مفهوم «استعداد برتر» است. این مفهوم از دیرباز یکی از دغدغه‌های اندیشمندان تربیتی بوده و در قرن بیستم، جریانی قوی در روانشناسی را به خود اختصاص داده است. در این میان، برخی کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران به دلیل دغدغه‌های توسعه‌ای، توجه ویژه­ای به آن داشته و سیاست‌های مختلفی در راستای استعدادیابی ...  بیشتر

بررسی فلسفه و اندیشه های تربیتی برنارد استیگلر؛ از ذاتِ فناورانه انسان تا پرولتاریای نوین

روح اله مظفری پور

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 47-66

https://doi.org/10.22067/fedu.2022.69684.1035

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، معرفی، بررسی و تحلیل اندیشه‌های فلسفی و تربیتی برنارد استیگلر، فیلسوف معاصر فناوری است. استیگلر با استناد به یافته‌های لری گوران، انسان‌شناس فرانسوی، مدعی است که تکامل انسان از طریق ابزار و فناوری صورت گرفته است. او معتقد است مغز انسان به واسطه استفاده از ابزار تکامل‌یافته و به شکل امروزی درآمده است. ازنظر استیگلر، ...  بیشتر

«همه روان‌انگاری» تامس نیگل به‌عنوان مبنایی برای رویکرد عصب-تربیت

فریدون شکیبانیا؛ پروانه ولوی؛ مسعود صفایی مقدم؛ خسرو باقری نوع پرست

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 67-85

https://doi.org/10.22067/fedu.2021.68378.1017

چکیده
  این پژوهش به بررسی دیدگاه تامس نیگل درباره‌ی همه روان‌انگاری می‌پردازد تا معلوم دارد که آیا این رویکرد در مقایسه با رویکردهای فیزیکالیستی مبنای مناسب‌تری برای رویکرد عصب-تربیت است یا خیر. در این پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. مبنای فیزیکالیستی رویکرد عصب-تربیت به جای حل مسأله رابطه ذهن و بدن و همچنین تبیین حالات ذهنی، ...  بیشتر

یادگیری تحلیل ریاضیاتی مبتنی بر تلفیق تحلیل فلسفی و یافته‌های علوم اعصاب شناختی پیرامون ریاضیات نمادین

اعظم طاهرخانی؛ سعید ضرغامی همراه؛ حسن عشایری؛ یحیی قائدی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 86-110

https://doi.org/10.22067/fedu.2022.67302.0

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش تبیین یادگیری تحلیل ریاضیاتی مبتنی بر تلفیق تحلیل فلسفی و یافته­های علوم اعصاب شناختی است. بدین منظور یادگیری تحلیل ریاضیاتی، به عنوان یکی از جنبه­های تفکر ریاضیاتی، مبتنی بر یادگیری نمادهای عددی در کودکان با بهره­گیری از روش عصب-فلسفی بررسی شده است. بر این اساس سه گزاره مشاهده­ای که نتایج پژوهش­های علوم ...  بیشتر

نقدی بر مدارس استعدادهای درخشان (تیزهوشان) از منظر عدالت توزیعی

محمد حسنی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 111-134

https://doi.org/10.22067/fedu.2022.67429.1001

چکیده
  هدف این پژوهش واکاوی و قضاوت درباره نسبت مدارس تیزهوشان با عدالت اجتماعی است. برای رسیدن به این هدف با روش تحلیل مفهومی، مفهوم عدالت توزیعی بررسی و ملاک‌های مناسب آن برای توزیع خیر تربیت مدرسه‌ای (رسمی و عمومی) تبیین شد. بر اساس نتایج این تحلیل، شرط توزیع برابر فرصت‌ها به نحو مقدم و شرط استحقاق به نحو مؤخر به عنوان شرط لازم و کافی برای ...  بیشتر

مبانی، اهداف و مضامین محوری برنامه‌درسی مطالعات اجتماعی دوره دبستان با نگاهی به نظریه انتقادی هورکهایمر و برنامه «فلسفه برای کودکان» به‌منظور پرورش تفکر انتقادی

معصومه رمضانی فینی؛ خسرو باقری نوع پرست؛ نرگس سادات سجادیه

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 135-157

https://doi.org/10.22067/fedu.2021.31297.0

چکیده
  در این پژوهش نظریه انتقادی هورکهایمر و برنامه فلسفه برای کودکان بررسی می­شود تا برنامه­ای شامل مبانی، اهداف و مضامین برای پرورش تفکر انتقادی در درس مطالعات اجتماعی دوره دبستان ارائه شود. پرسش اصلی این نوشتار ناظر بر قابلیت­های اساسی دو رویکرد مذکور برای پرورش تفکر انتقادی در درس مطالعات اجتماعی است. در این راستا با استفاده از ...  بیشتر