یار محمدیان یار محمدیان؛ مولوی مولوی؛ ایرانپور مبارکه ایرانپور مبارکه
چکیده
این پژوهش در پی بررسی رابطه دوستیهای دوجانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی سال تحصیلی 80-81 مدارس دولتی شهر اصفهان است. حجم نمونهای 139 نفری به صورت خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب ...
بیشتر
این پژوهش در پی بررسی رابطه دوستیهای دوجانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی سال تحصیلی 80-81 مدارس دولتی شهر اصفهان است. حجم نمونهای 139 نفری به صورت خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از: آزمون گروه سنجی؛ مقیاس خودپنداره ساراسوات و مقیاس سازگاری اجتماعی آزمون شخصیت کالیفرنیا
((CTP. معدل نمرات سال قبل و نیمسال اول جاری هر دانشآموز بهعنوان شاخصهای پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. براساس یافتههای پژوهش، همبستگی متغیرهای مورد مطالعه با پیشرفت تحصیلی معنی دار بود. همچنین معلوم شد که ترکیبی از 3 متغیر خودپنداره، سازگاری اجتماعی و پذیرش همسالان قادر به تبیین میزان بیشتری از تغییرپذیری معدل کل سال قبل دانشآموزان است. ترکیبی از دو متغییر پذیرش همسالان و خودپنداره قادر به تبیین میزان بیشتری از تغییرپذیری معدل نیم سال اول جاری میباشد. ضمناً هیچگونه رابطه مثبت و معناداری بین خود پنداره و دوستیهای دوجانبه و خودپنداره و پذیرش همسالان دیده نشد.
حسینی حسینی؛ طباطبایی2 طباطبایی2؛ آقامحمدیان3 آقامحمدیان3
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه ویژگیهای هیجان خواهی، برونگرایی و خشم در نوجوانان پسر بزهکار و عادی استان تهران انجام شد. با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 168 نفر از نوجوانان پسر بزهکار ساکن در کانون اصلاح وتربیت استان تهران و دبیرستانهای تهران انتخاب شدند. روش تحقیق در این بررسی، روش توصیفی پس رویدادی است. این مطالعه نشان ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه ویژگیهای هیجان خواهی، برونگرایی و خشم در نوجوانان پسر بزهکار و عادی استان تهران انجام شد. با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 168 نفر از نوجوانان پسر بزهکار ساکن در کانون اصلاح وتربیت استان تهران و دبیرستانهای تهران انتخاب شدند. روش تحقیق در این بررسی، روش توصیفی پس رویدادی است. این مطالعه نشان داد که میزان هیجانخواهی نوجوانان بزهکار بیشتر از نوجوانان عادی است و این تفاوت معنادار است. میزان برونگرایی نوجوانان بزهکار بیشتر از نوجوانان عادی است و این تفاوت نیز معنادار است. میزان خشم نوجوانان بزهکار بیشتر از نوجوانان عادی است و این تفاوت هم معنادار است. بین میزان هیجانخواهی بزهکاران نوجوان و خشم آنان رابطه وجود دارد و این رابطه معنادار است.
محمد ابراهیمی پور؛ مکتبی مکتبی؛ تقی پور تقی پور؛ شکرکن شکرکن
چکیده
پژوهش حاضر در صدد بررسی عوامل مؤثر درون مدرسهای در جذب دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای استان خوزستان به نماز است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان روزانه پایههای اول، دوم و سوم مقطع متوسطة مدارس دولتی سراسر استان خوزستان است، ;که در سال تحصیلی 78ــ77 به تحصیل اشتغال داشتهاند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 1062 دانشآموز ...
بیشتر
پژوهش حاضر در صدد بررسی عوامل مؤثر درون مدرسهای در جذب دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای استان خوزستان به نماز است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان روزانه پایههای اول، دوم و سوم مقطع متوسطة مدارس دولتی سراسر استان خوزستان است، ;که در سال تحصیلی 78ــ77 به تحصیل اشتغال داشتهاند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 1062 دانشآموز دختر و پسر پایههای سه گانه مقطع متوسطه است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر: الف ) تهیه مقدماتی پرسشنامه عوامل مؤثر درونمدرسهای جذب دانشآموزان به نماز( 70 ماده ای)؛ ب) تهیه پرسشنامه اصلی با روش تحلیل عوامل از کل نمونه پژوهش( 31 ماده ای)؛ ج) تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه دختران ( 52ماده ای)؛ د) تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه پسران (38 ماده ای). نتایج حاصل از تحلیل عوامل برای کل نمونه پژوهش منجر به استخراج دو عامل قوی با محتوای تبلیغی ــ تشویقی ( 18ماده) و حسن روابط انسانی ــ آموزشی با فراگیر ( 13ماده) گردید؛ تحلیل عامل تفکیکی در مورد دانشآموز پسر سه عامل تشویقی - ترغیبی( 18ماده)؛ تبلیغی ــ آموزشی( 10ماده) و حسن روابط انسانی ــ آموزشی(10ماده) را نشان میدهد و برای دانشآموزان دختر، تحلیل عامل تفکیکی مبین سه عامل قابل حصول با ماهیت تبلیغی ــ مشارکتی، یادگیری مشاهدهای و حسن روابط آموزشی ــ انسانی با دانشآموزان است. ضریب همسانی درونی با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کلی یعنی پرسشنامه ویژه پسران و پرسشنامه دختران به ترتیب برابر با 90/0، 90/ 0و 89/0 میباشد. به طورکلی، آزمون t برای گروههای مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون شفه ( scheffe ) تفاوتهای معنیداری را میان آزمودنیهای پژوهش به شرح ذیل نشان میدهند: میان ارزشیابی دانشآموزان دختر و پسر در پرسشنامه کلی عوامل مؤثر در جذب دانشآموزان به نماز تفاوت معنیدار 28 0/0 >p وجود دارد، میانگین نمرات آزمودنیهای دختر بیشتر است؛ مقایسه دیدگاه دانشآموزان دختر و پسر با وضعیت اقتصادی ــ اجتماعی در هر سه پرسشنامه سه گانه بالا، متوسط و پایین نشان میدهد که میانگین آزمودنیهای با وضعیت اقتصادی ــ اجتماعی متوسط از دانشآموزان طبقه بالا و پایین بیشتر است که این تفاوت در سطح 1 00/0>p معنی دار است. اما در خصوص مقایسه دیدگاه دانشآموزان پایههای اول،دوم و سوم مقطع متوسطه از لحاظ عوامل مؤثر درون مدرسه در جذب آنها به نماز( پرسشنامه کلی) تفاوت معنیداری وجود ندارد.
لطف آبادی لطف آبادی
چکیده
مدارس عموماً ادعا میکنند که علت کم توانی خواندن دانشآموزان اساساً در خود شاگردان است نه درعملکردهای مدرسه. به نظر ما، چنین تشخیصی از مشکل یادگیری خواندن درست نیست بلکه فراگیری خواندن در دانشآموزان، علاوه برتسلط عمومی آنان به زبان فارسی، مستلزم دست یافتن آنان به مهارتهای فرازبانی یا سیستمی ازتبدیل رمز نوشتهها به زبان شفاهی ...
بیشتر
مدارس عموماً ادعا میکنند که علت کم توانی خواندن دانشآموزان اساساً در خود شاگردان است نه درعملکردهای مدرسه. به نظر ما، چنین تشخیصی از مشکل یادگیری خواندن درست نیست بلکه فراگیری خواندن در دانشآموزان، علاوه برتسلط عمومی آنان به زبان فارسی، مستلزم دست یافتن آنان به مهارتهای فرازبانی یا سیستمی ازتبدیل رمز نوشتهها به زبان شفاهی است که باید درجریان تدریس به آنان آموخته شود. برای بررسی این موضوع، با ساختن «آزمونهای تشخیص توانایی خواندن لطف آبادی ـ فردوسی » دو فرض اساسی را در این تحقیق مورد آزمون قراردادهایم : الف) دانشآموزانی که کم توانی خواندن دارند، در مقایسه با دانشآموزانی که مشکل خواندن ندارند، درتواناییهای فرازبانی و پردازش آواشناختی با آنها متفاوتند؛ ب) تواناییهای فرازبانی و پردازش آواشناختی علل مستقیم مشکلات یادگیری خواندن است و با تشخیص بهموقع علل مشکل درهردانشآموز، میتوانیم به شاگردانی که کم توانی خواندن دارند کمک کنیم. برای آزمون این فرضیهها، مدل پژوهشی خود را روی یک نمونة 336 نفری از دانشآموزان پسر و دختر کلاسهای اول و دوم و سوم ابتدایی نواحی هفت گانه آموزش و پرورش مشهد آزمایش کردهایم. در این مطالعه، دانشآموزان به گروههای تجربی و کنترل تقسیم شده و سی آزمون تشخیص توانایی خواندن لطف آبادی- فردوسی را برای هر گروه در سه نوبت ( در آغاز سال تحصیلی، در میانة سال و در پایان سال) روی آنان اجرا کردهایم. دادههای جمع آوری شده در این تحقیق با روشهای آماری تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و این نتیجه به دست آمده است که، علاوه بر عوامل پایهای مؤثر بر یادگیری خواندن ( سطح انگیزشی، هوش عمومی، حافظة فعال و تجربة زبانی)، تواناییهای فرازبانی (آگاهی آوا شناختی، رمزگشایی آواشناختی، آگاهی نحوی و آگاهی معناشناسی) بر یادگیری خواندن تأثیر قطعی دارد. به این ترتیب، با تشخیص به موقع کم توانی خواندن و کشف عوامل اساسی در کم توانی یادگیری و مهارتهای خواندن میتوانیم شاگردانی را که در خطر ناتوانی یادگیری خواندن هستند از افت تحصیلی و بیسوادی برهانیم.
سعیدی رضوانی سعیدی رضوانی؛ بینقی بینقی
چکیده
آموزشهای علمی ـ کاربردی، آموزشهایی هستند که با هدف ایجاد مهارتهای شغلی و حرفهای و نیز ارتقاء مهارت شاغلین، برنامهریزی و اجرا میشود. با توجه به نقش این آموزشها در توسعه کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1369 با تشکیل شورای عالی آموزشهای علمی ـ کاربردی، درصدد ساماندهی ساختار و محتوای این آموزشها برآمد. در همین راستا در ...
بیشتر
آموزشهای علمی ـ کاربردی، آموزشهایی هستند که با هدف ایجاد مهارتهای شغلی و حرفهای و نیز ارتقاء مهارت شاغلین، برنامهریزی و اجرا میشود. با توجه به نقش این آموزشها در توسعه کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1369 با تشکیل شورای عالی آموزشهای علمی ـ کاربردی، درصدد ساماندهی ساختار و محتوای این آموزشها برآمد. در همین راستا در سال 1371 گروه هشتم در شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم تشکیل شد و آییننامهها و دستورالعملهای مربوط به تدوین، طراحی و اجرای آموزشهای علمی ـ کاربردی به تصویب این گروه رسید. در مقالۀ پژوهشی حاضر با استناد به مبانی علمی آموزشهای علمی ـ کاربردی الگوهای نیازسنجی آموزشی به منظور شناسایی دورههای علمی ـ کاربردی و فرآیند طراحی برنامههای درسی، در دو بخش صنعت و کشاورزی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از عدم التفات دستگاههای سیاستگذار و مجری آموزشهای علمی ـ کاربردی به اهداف این دورهها (به ویژه به هدف خود اشتغالی)، عدم تبعیت مجریان از الگوهای مناسب نیازسنجی در شناسایی دورهها و نیز عدم توجه برنامه ریزان به الگوهای طراحی برنامه درسی مهارت ـ محور است.
آقامحمدیان آقامحمدیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بومی سازی اطلاعات مربوط به روانشناسی رشد صورت پذیرفته است.روش پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی است. نمونه تحقیق 240 دانش آموز دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه می باشد که به روش خوشهای انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامهای است که از دوازده بخش تشکیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهمترین تغییر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بومی سازی اطلاعات مربوط به روانشناسی رشد صورت پذیرفته است.روش پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی است. نمونه تحقیق 240 دانش آموز دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه می باشد که به روش خوشهای انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامهای است که از دوازده بخش تشکیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهمترین تغییر زیستی یعنی بلوغ در دامنه سنی دوازده تا چهارده سالگی رخ میدهد، نوجوانان بیشترین اطلاعات خود را در این زمینه از والدین دریافت میکنند و واکنش آنها در قبال بلوغ توأم با ترس بوده است. در زمینه بررسی خصوصیات اجتماعیشان، مسافرت و گردش را جزء بهترین سرگرمیهای خود میدانند و از اینکه والدینشان آنها را به چشم کودک ببیند و مورد تمسخر و سرزنش قرار بگیرند، اعلام نارضایتی کردهاند. بیشترین تأثیرپذیری را نوجوانان از والدین خود داشتهاند و سپس دوستان چنین نقشی را ایفا کردهاند. در محیط تحصیلی، نمره کم دادن و تبعیض گذاشتن معلمان از جمله عواملی است که آنها را ناراحت میکند.
جوکار جوکار؛ رستمی فروشانی رستمی فروشانی
چکیده
در این پژوهش رفتار اطلاعیابی معلمان پژوهنده در نواحی آموزش و پرورش شهر شیراز مورد بررسی قرارگرفته است. روش پژوهش پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعة آماری مورد مطالعه را 73 نفر از معلمان پژوهنده شهر شیراز تشکیل میدهند. فعالیتهای پژوهشی مهمترین انگیزه و هدف جستجوی اطلاعات محسوب میشود. از میان ...
بیشتر
در این پژوهش رفتار اطلاعیابی معلمان پژوهنده در نواحی آموزش و پرورش شهر شیراز مورد بررسی قرارگرفته است. روش پژوهش پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعة آماری مورد مطالعه را 73 نفر از معلمان پژوهنده شهر شیراز تشکیل میدهند. فعالیتهای پژوهشی مهمترین انگیزه و هدف جستجوی اطلاعات محسوب میشود. از میان انواع اطلاعات، اطلاعات علمی اهمیت بیشتری دارد. معلمان پژوهنده از دو روش رسمی و غیر رسمی استفاده میکنند که از میان منابع رسمی به ترتیب کتاب، گزارشهای تحقیقاتی و نشریات ادواری مورد استفادة بیشتری قرار میگیرند و از میان منابع غیر رسمی مشورت با همکاران از اهمیت بیشتری برخوردار است. اکثر پاسخگویان در جهت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز استفاده از منابع چاپی را ترجیح میدهند. دربین منابع الکترونیکی از اینترنت و پس از آن از پایگاههای اطلاعاتی استفاده میشود. موجود نبودن منابع اطلاعاتی در کتابخانهها، کمبود وقت کافی در جستجوی اطلاعات وعدم آشنایی با نظامهای رایانهای به ترتیب از عوامل مؤثر بر عدم دسترسی آسان به اطلاعات محسوب میشوند. عوامل مختلفی ازقبیل رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی وسابقه تدریس و رفتار اطلاعیابی پاسخگویان تفاوت معنیداری وجود ندارد و معلمان پژوهنده درجستجوی اطلاعات از الگوی مشابهی پیروی میکنند.