قندیلی قندیلی؛ مهر محمدی مهر محمدی؛ فردانش فردانش
چکیده
هدف مطالعه، بررسی وضعیت محتوای درسی سطح یک حوزه علمیه و ارائه ویژگیهای مطلوب آن براساس نظریه یادگیری شرح و بسط میباشد. در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و مصاحبه اولیه با تعدادی از استادان حوزوی، ویژگیهای مربوط به محتوای درسی حوزه شناسایی گردیده است. در این تحقیق به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز، از پرسشنامهی محقق ساخته ...
بیشتر
هدف مطالعه، بررسی وضعیت محتوای درسی سطح یک حوزه علمیه و ارائه ویژگیهای مطلوب آن براساس نظریه یادگیری شرح و بسط میباشد. در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و مصاحبه اولیه با تعدادی از استادان حوزوی، ویژگیهای مربوط به محتوای درسی حوزه شناسایی گردیده است. در این تحقیق به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز، از پرسشنامهی محقق ساخته که حاوی گویههای مربوط به محتوا در وضع موجود و مطلوب میباشد، استفاده شده است. بر اساس یافتههای این تحقیق بارزترین مشخصههای مربوط به وضع موجود محتوای درسی سطح یک عبارتند از : تقسیم محتوای رشتههای علمی حوزوی در قالب مقاطع تحصیلی، عدم انسجام منطقی، عدم تناسب با شرایط اجتماعی و زمان، عدم تناسب حجم محتوا با زمانهای پیشبینی شده اجرائی، فقدان نظریههای جدید علوم حوزوی. از طرفی نتیجهگیری محقق این است که محتوای درسی سطح یک در واضع مطلوب حاوی ویژگیهای ذیل باشد:
1ـ محتوای درسی این سطح، شامل کلیترین، جامعترین مفاهیم، مسایل و مضامین بوده و امکان و انگیزه مشارکت طلاب در پیشبینی و تعیین بخشهای بعدی را فراهم نماید.
2ـ از طریق محتوای دروس، امکان آشنایی طلاب با رشتههای علوم حوزوی و سایر رشتههای موردنیاز، فراهم گردد.
واژههای کلیدی : سطح یک حوزه علمیه ، ویژگیهای مطلوب، نظریه شرح و بسط.
باقری باقری؛ آل حسینی آل حسینی
چکیده
جستجو در معانی عمیقتر دانش، ویژگیهای ذاتیِ داده شده به «دانش» اما رؤیت نشدهی آن را مرئی ساخته است. آنچه بهواسطهی تلاش فکری عدهای از اندیشمندان حاصل شده است، حکایت از آن دارد که میبایست خود را از دایرهی تنگ و محدود نگرش حاکم بر «دانش» در عصر اطلاعات خارج ساخته، بیش از پیش به عناصر به حاشیه رانده شده و از حقوق خود ساقط ...
بیشتر
جستجو در معانی عمیقتر دانش، ویژگیهای ذاتیِ داده شده به «دانش» اما رؤیت نشدهی آن را مرئی ساخته است. آنچه بهواسطهی تلاش فکری عدهای از اندیشمندان حاصل شده است، حکایت از آن دارد که میبایست خود را از دایرهی تنگ و محدود نگرش حاکم بر «دانش» در عصر اطلاعات خارج ساخته، بیش از پیش به عناصر به حاشیه رانده شده و از حقوق خود ساقط شدهی «دانش» و «آگاهی» خود توجه نشان دهیم و گسترهی وسیعتری را با تأمل در معانی ژرفتر «دانش» جستجو کنیم؛ گسترهای که احتمالاً در آن، انسان به داوری متواضعانهتری از نقش «دانشنظری» و «دانش فنی» در دانایی خود دست خواهد یافت و بسیاری از جنبههای مغفول، مطرود و چهبسا اسرارآمیز آن را آشکار خواهد ساخت. با اتخاذ این رویکرد، کانون توجه خود را به بررسی نظریههایی معطوف میکنیم که به این روشناندیشی دربارهی «دانش» یاری رساندهاند تا از رهگذر آن اهداف تحقیق را در قلمرو تعلیم و تربیت تحقق بخشیم. با اهمیت یافتن نقش فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت، و جدی شدن مباحث مرتبط با آن، سودمند است اگر تدقیق و تأمل محسوستری در خصوص وجوه فراموششدهی دانایی صورت پذیرد. بر این اساس، تعلیم و تربیت برای مواجههی آگاهانه با چالشهای پیشرو، نیازمند آن است که ضمن رهایی از نگاه کاهشگرایانه به دانش، طلب دانایی را در دستور کار قرار دهد بدون آن که خود را به دانش نظری و دانش مهارتی اطلاعاتی محدود سازد.
کلید واژهها: دانش ضمنی، دانش عملی، تجسد، اطلاعات، کاهشگرایی، تعلیم و تربیت
فرهنگی فرهنگی؛ آقا محمدیان شعر باف آقا محمدیان شعر باف
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روان درمانگری گروهی با رویکرد «تحلیل رفتار متقابل» (T.A) بر شیوههای رویارویی با استرس نوجوانان میباشد.
بدین منظور یکی از دبیرستانهای ناحیه پنج مشهد انتخاب و پرسشنامه شیوههای رویارویی موس و بلینگز در مورد 117 نفر از دانشآموزان 14 الی 18 ساله اجرا شد. سپس از میان 48 نفر دانشآموز نوجوان که بر اساس نتایج ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روان درمانگری گروهی با رویکرد «تحلیل رفتار متقابل» (T.A) بر شیوههای رویارویی با استرس نوجوانان میباشد.
بدین منظور یکی از دبیرستانهای ناحیه پنج مشهد انتخاب و پرسشنامه شیوههای رویارویی موس و بلینگز در مورد 117 نفر از دانشآموزان 14 الی 18 ساله اجرا شد. سپس از میان 48 نفر دانشآموز نوجوان که بر اساس نتایج پرسشنامه مذکور هیجانمدار تشخیص داده شده بودند، پس از مصاحبه اولیه، از نظر سن، معدل نمرات تحصیلی، وضعیت تحصیلی، سواد والدین و طبقه اقتصادی، غربال و در دو گروه کنترل و آزمایش به صورت همتاسازی شده جایگزین شدند که اعضای هر گروه 10 نفر بودند. اعضای گروه آزمایش 12 جلسه روان درمانی گروهیبا رویکرد «تحلیل رفتار متقابل» دریافت نمودند. پس از اتمام جلسات روان درمانی گروهی با رویکرد «تحلیل رفتار متقابل» اعضای هر دو گروه آزمایش و کنترل با پرسشنامه مذکور مورد پسآزمون قرار گرفتند.
پژوهش حاضر به دنبال آزمون این فرضیهها بود که روان درمان گروهی با رویکرد «تحلیل رفتار متقابل» موجب کاهش هیجانمداری و افزایش مسألهمداری نوجوانان در رویارویی با استرس میشود. برای آزمون فرضیهها از «t» تفاضل جهت بررسی تفاوت بین تفاضل میانگینهای دو گروه همبسته استفاده شده است. روش مذکور تأثیر معنیداری (000/0 p
عطاری عطاری؛ کیومرث بشلیده؛ یوسفی یوسفی؛ نبوی حصار نبوی حصار
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه اثرات دو رویکرد مشاورهای و روان درمانی یعنی گشتالت درمانی و معنادرمانی، در کاهش نشانگان پرخاشگری، افسردگی و اضطراب در میان زنان متقاضی طلاق مراجعهکننده به مرکز مشاوره خانواده شهرستان سقز بود. جامعه تحقیق شامل، کلیهی زنان متقاضی طلاق شهرستان سقز بود که در زمان شروع این پژوهش 94 نفر بودند و در حین تحقیق 4 ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مقایسه اثرات دو رویکرد مشاورهای و روان درمانی یعنی گشتالت درمانی و معنادرمانی، در کاهش نشانگان پرخاشگری، افسردگی و اضطراب در میان زنان متقاضی طلاق مراجعهکننده به مرکز مشاوره خانواده شهرستان سقز بود. جامعه تحقیق شامل، کلیهی زنان متقاضی طلاق شهرستان سقز بود که در زمان شروع این پژوهش 94 نفر بودند و در حین تحقیق 4 نفر از آنها در انجام تحقیق شرکت نکردند. با استفاده از مقیاس SCL-90-R میزان پرخاشگری، افسردگی و اضطراب در آنها تشخیص داده شد. به این ترتیب در سه گروه آزمایشی به صورت تصادفی قرار گرفتند. (30 نفر در هر گروه). سپس 30 نفر فرد سالم به صورت تصادفی انتخاب و به عنوان گروه بهنجار قرار گرفتند. به این ترتیب، چهار گروه گشتالت درمانی، معنادرمانی، گروه گواه و گروه بهنجار شکل گرفت. نتایج حاصل در متغیرهای وابستهی پرخاشگری، افسردگی و اضطراب در آزمودنیها، با استفاده از مقیاس تشخیصی SCL-90-R به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، اندازهگیری شد. بررسی نتایج با روش سنجشهای مکرر چند متغیری نشان داد که رویکرد گشتالت درمانی در کاهش نشانگان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی همانند رویکرد معنادرمانی مؤثر است. به بیان دیگر، هر دو رویکرد درمانی، اثر معنیداری در کاهش نشانگانهای روانی مذکور داشتهاند؛ اما فرضیههای مربوط به تفاوت میان این دو روش درمانی در کاهش اضطراب، افسردگی و پرخاشگری تأیید نشدند.
کلید واژهها: پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، رویکرد معنادرمانی، رویکرد گشتالتدرمانی، زنان متقاضی طلاق.
کیمیایی کیمیایی؛ شفیع آبادی شفیع آبادی؛ دلاور دلاور؛ صاحبی صاحبی
چکیده
این پژوهش بر پایه نظریههای شناخت درمانگری بک، تیزدل و یوگا در درمان افسردگی اساسی و به منظور بررسی کارآمدی شناخت درمانگری بک با شناخت درمانگری تیزدل و تلفیق آن با نرمشهای یوگا در درمان افسردگی اساسی اجرا شده است. برای این منظور 32 بیمار مبتلا به افسردگی اساسی (12 مرد و 20 زن) به طور تصادفی در 4 گروه گمارده شدند، شامل: 1) گروه شناخت درمانگری ...
بیشتر
این پژوهش بر پایه نظریههای شناخت درمانگری بک، تیزدل و یوگا در درمان افسردگی اساسی و به منظور بررسی کارآمدی شناخت درمانگری بک با شناخت درمانگری تیزدل و تلفیق آن با نرمشهای یوگا در درمان افسردگی اساسی اجرا شده است. برای این منظور 32 بیمار مبتلا به افسردگی اساسی (12 مرد و 20 زن) به طور تصادفی در 4 گروه گمارده شدند، شامل: 1) گروه شناخت درمانگری بک، 2) گروه شناخت درمانگری تیزدل، 3) گروه شناخت درمانگری بک و تلفیق آن با نرمشهای یوگا و 4) گروه کنترل. در این پژوهش کلیهی بیماران پیش از آغاز درمان و پس از 10 جلسه درمان به کمک پرسشنامهی افسردگی بک، پرسشنامه افکار اتوماتیک (ATQ)، پرسشنامه مثلث شناختی (CTI) و مقیاس افسردگی MMPI مورد ارزیابی قرار گرفتند. نمرههای به دست آمده از ارزیابیهای پیشآزمون و پسآزمون به کمک تحلیل واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که درمان تلفیقی (تلفیق شناخت درمانگری بک با نرمشها یوگا) کارآمدی بیشتری در کاهش علائم افسردگی، بهبود خلق، کاهش افکار اتوماتیک منفی و تغییر نگرش آزمودنیها نسبت به خود، جهان و آینده داشته است. در حالیکه آزمودنیهای گروه کنترل هیچ تغییری نشان ندادند. بنابراین اگرچه شناخت درمانگری بک و هم شناخت درمانگری تیزدل در کاهش افسردگی اساسی کارآمد بوده است، اما روش تلفیقی نسبت به هریک از این روشها به تنهایی کارآمدتر بوده است. همچنین پژوهش حاضر نشان داد که روش تلفیقی در کاهش افکار اتوماتیک و تغییر نگرش نسبت به خود، جهان و آینده کارآمدتر از روش بک یا روش تیزدل به تنهایی نبوده است.
کلید واژه
افسردگی اساسی ـ شناخت درمانگری بک ـ شناخت درمانگری تیزدل ـ یوگا
محمد ابراهیمی پور؛ طباطبایی طباطبایی؛ مهرام مهرام
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی روش « درمان کنترل هراس » در درمان بیماران مبتلا به اختلال هراس با یا بدون گذر هراسی انجام شده است. بدین منظور چهار بیمار مبتلا به اختلال هراس با یا بدون گذر هراسی که بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، در یک طرح شبه تجربی تک موردی از نوع حالت اولیه چند گانه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی روش « درمان کنترل هراس » در درمان بیماران مبتلا به اختلال هراس با یا بدون گذر هراسی انجام شده است. بدین منظور چهار بیمار مبتلا به اختلال هراس با یا بدون گذر هراسی که بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، در یک طرح شبه تجربی تک موردی از نوع حالت اولیه چند گانه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. افراد مبتلا به اختلال هراس در سه مرحله خط پایه، جلسه چهارم و جلسه آخر درمان و آزمودنی مبتلا به اختلال هراس همراه با گذر هراسی در چهار مرحله خط پایه، جلسه چهارم، جلسه هشتم و جلسه آخر درمان با پرسشنامه احساسات بدنیBSQ، شناختهای گذرهراسی ACQ و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس DASS-21 ، ثبت تعداد و شدت حملات هراس مورد ارزشیابی قرار گرفتند.
محمد ابراهیمی پور
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان رابطة ویژگی های شخصیتی با رفتارهای تیپ A بوده است. جامعة آماری این تحقیق را کلیه مربیان پرورشی استان اصفهان تشکیل داده اندکه از میان آنان 70 نفر به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه شخصیت آیزنک و پرسشنامه شخصیتی تیپ A یاB بوده است. تجزیه و تحلیل های آماری نشان دادند که بین ویژگی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان رابطة ویژگی های شخصیتی با رفتارهای تیپ A بوده است. جامعة آماری این تحقیق را کلیه مربیان پرورشی استان اصفهان تشکیل داده اندکه از میان آنان 70 نفر به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه شخصیت آیزنک و پرسشنامه شخصیتی تیپ A یاB بوده است. تجزیه و تحلیل های آماری نشان دادند که بین ویژگی شخصیت نوروتیکی و رفتار تیپ A همبستگی، معنادار بود(P< 0/000; R squire = 0/423 ؛ R = 632 ). و از بین ویژگی های شخصیتی آیزنک، مهم ترین متغیر پیش بین، نوروتیک یا روان رنجوری N) ) بیشترین سهم را در پیش بینی شدت رفتار تیپ A داشت. در مجموع، پژوهش حاضر با استفاده از آزمون شخصیت آیزنک، وجود رابطة بین ویژگی های شخصیتی و شدت رفتار تیپ A را تأیید نمود و نشان داد که ویژگی روان رنجوری و متغیر جنس، رفتار تیپ A را پیش بینی می کنند و مربیانی که روان رنجوری بالاتری دارند رفتارهای بیشتری از نوع A در مقایسه با رفتارهای نوع B از خود بروز می دهند. در مقابل آنهایی که برون گرایی بالاتری دارند رفتارهای بیشتری از نوع Bدر مقایسه با رفتارهای نوع A از خود بروز می دهند.
کلید واژه ها : ویژگی های شخصیت، رفتار تیپ A و B ، ثبات هیجانی، روان رنجوری، برونگرایی-درونگرایی
قربانی ghorbani قربانی؛ محمدی محمدی؛ کوچکی کوچکی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین وضعیت هویت جوانان استان گلستان انجام شده است.در این مطالعه نمونه ای به حجم 400 نفر(226 مونث و 174 مذکر) از بین جوانان گروه سنی 24-20 ساله استان گلستان به روش خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی طبقه ای انتخاب شد.ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه های پایگاه اقتصادی – اجتماعی, بحران هویت, سبک های هویت یابی و سلامت عمومی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین وضعیت هویت جوانان استان گلستان انجام شده است.در این مطالعه نمونه ای به حجم 400 نفر(226 مونث و 174 مذکر) از بین جوانان گروه سنی 24-20 ساله استان گلستان به روش خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی طبقه ای انتخاب شد.ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه های پایگاه اقتصادی – اجتماعی, بحران هویت, سبک های هویت یابی و سلامت عمومی بودند.نتایج حاصل از پرسشنامه بحران هویت نشان داد که 3/94درصد از افراد در حال حاضر بحران هویت را تجربه نمیکنند و 7/5 درصد بحران هویت را تجربه میکنند.
بر اساس اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه سبک هویت یابی 8/33 درصد از افراد از سبک هویتی سردرگم,8/22 درصد از سبک هویتی هنجاری و 5/19 درصد از سبک هویتی اطلاعاتی استفاده می کنند.
نتایج مقایسه ای نشان داد که بین دختران و پسران در سبک های هویتی تفاوت معنی داری وجود ندارند.در حالی که بین گروههای مختلف سنی تفاوت معنی دار وجود دارد.بدین معنی که بین گروه 20 ساله با 24 ساله در سبک هویتی سردرگم تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتایج همبستگی نشان داد که بین بحران هویت با سبک هویتی سردرگم رابطه معنی دار وجود دارد.یعنی کسانی که بحران هویت را تجربه می کنند بیشتر به سبک هویتی سردرگم گرایش دارند.هم چنین بین سبک هویتی سردرگم و پایگاه اقتصادی _ اجتماعی همبستگی منفی معنی داری وجود دارد.بدین معنی که با بالا رفتن وضعیت اقتصادی و اجتماعی سبک هویتی سردرگم کمتر تجربه می شود.علاوه بر آن نتایج نشان داد که بین بحران هویت و سلامت روانی در دختران همبستگی معنیداری وجود دارد.یعنی دخترانی که بحران هویت را تجربه می کنند از میزان سلامت روانی پایین تری برخوردارند.در حال که در گروه پسران بر عکس است بدین معنی پسرانی که بحران هویت را تجربه می کنند از میزان سلامت روانی بالاتری برخوردارند.
کلید واژه:
سبک هویت یابی, بحران هویت, سلامت روانی, پایگاه اقتصادی _ اجتماعی
محمد ابراهیمی پور؛ قنبری قنبری
چکیده
هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی زوج در مانی ساخت یافته به شیوه واقعیت درمانی گلاسر بر کاهش علائم و نشانه های روانشناختی ناشی از ضربه خیانت به همسر در زنانی است که شوهران آنها بدون اطلاع قبلی با زن دیگری به نحوی رابطه داشته اند و همچنین بررسی اثر این نوع مشاره بر افزایش روابط صمیمانه آنها همسرشان است. سوال اصلی این پژوهش آن است : ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی زوج در مانی ساخت یافته به شیوه واقعیت درمانی گلاسر بر کاهش علائم و نشانه های روانشناختی ناشی از ضربه خیانت به همسر در زنانی است که شوهران آنها بدون اطلاع قبلی با زن دیگری به نحوی رابطه داشته اند و همچنین بررسی اثر این نوع مشاره بر افزایش روابط صمیمانه آنها همسرشان است. سوال اصلی این پژوهش آن است : آیا استفاده از مشاوره ساخت یافته زناشویی به شیوه گلاسر می تواند علائم و نشانه اختلال روحی ناشی از ضربه خیانت به همسرا را که بوسیله SCL90 سنجیده شده است را کاهش دهد و از طرف دیگر موجب بهبود روابط آنان با یکدیگر گردد؟ آزمودنیهای مورد مطالعه از میان کسانی انتخاب شدند که به دلیل آشفتگی ناشی از خیانت همسر به مراکز مشاوره تحت پوشش سازمان ملی جوانان و بهزیستی و یا به دادگاه خانواده در شهر اصفهان مراجعه نمود اند یا ارجاع شده اند. از بین 65زوج ارجاع شده 40 زوج برای مشاوره ابراز تمایل نمودند از بین آنها 30 زوج بطور تصادفی انتخاب برای مطالعه انتخاب شدند. 30زوج مذکور به طور تصادفی به دوگروه کنترل و آزمایش تقسیم گردیدند. گروه آزمایش با استفاده از روش واقعیت درمانی مورد مشاوره قرار گرفتند. یافته های پژوهش در کل بیانگر آن است که استفاده از برقراری ارتباط عاطفی ، تشویق زوجین به قضاوت و ارزیابی رفتار خود در تعامل با همسر با استفاده از پنج سوال اساسی و دایره مشکل گشا که فنون زوج درمتنی در نظریه مذکور است می تواند مشکلات روان شناختی ناشی از ضربه خیانت همسر را کاهش داده و موجب افزایش روابط محبت آمیز و صمیمانه ی زوجها با یکدیگر گردد.
کلید وازه :خیانت به همسر،واقیت درمانی ،زوج درمانی،مشاوره زناشوئی
محمد ابراهیمی پور؛ عبادی عبادی
چکیده
هدف از اجرای پژوهش مطالعهی میزان تاثیر دو روش درمانی بازسازی شناختی و حساسیت زدایی منظم به عنوان مهمترین روشهای درمان در کاهش اضطراب ریاضی بود. به همین منظور، 64 نفر از دانش آموزان پایهی سوم راهنمایی اهواز به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به شیوه تصادفی به 3 گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. گروه اول روش آموزش ...
بیشتر
هدف از اجرای پژوهش مطالعهی میزان تاثیر دو روش درمانی بازسازی شناختی و حساسیت زدایی منظم به عنوان مهمترین روشهای درمان در کاهش اضطراب ریاضی بود. به همین منظور، 64 نفر از دانش آموزان پایهی سوم راهنمایی اهواز به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به شیوه تصادفی به 3 گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. گروه اول روش آموزش بازسازی شناختی به عنوان متغیر مستقل، به مدت 8 هفته به طور منظم اجرا شد و بر روی گروه دوم نیز روش حساسیت زدایی منظم، همزمان با روش اول آموزش داده شد و در مورد گروه سوم که به عنوان گروه کنترل حضور داشتند هیچ نوع آموزشی ارائه نشد و در پایان از هر سه گروه پس آزمون اضطراب ریاضی به عمل آمد. پس از گذشت دو ماه آزمون دیگری به منظور پیگیری تاثیر روشهای درمانی روی وضعیت اضطراب ریاضی دانش آموزان اجرا گردید. با توجه به نتایج به دست آمده از پاسخهای آزمودنیها و مقایسه گروههای آزمایشی بازسازی شناختی و حساسیت زدایی منظم با گروه کنترل از طریق آزمون t دو گروه مستقل و آزمون F یک راهه فرضیههای شماره 1و 2 و 3 تایید و فرضیه 4 مورد تایید قرار نگرفت. شواهد نشان دادند روشهای درمانی حساسیت زدایی منظم و بازسازی شناختی در دوره درمان باعث کاهش اضطراب ریاضی آزمودنیها میشود و پس از درمان (یعنی دو ماه پس از پایان درمان) کارایی روش بازسازی شناختی کاهش یافته ولی تاثیر روش حساسیت زدایی منظم هم چنان ثابت باقی میماند. بین دو روش حساسیت زدایی منظم و بازسازی شناختی از نظر میزان اثر بخشی، تفاوت معنی داری مشاهده نگردید.
کلید واژهها: اضطراب ریاضی ـ باز سازی شناختی ـ حساسیت زدایی منظم ـ اضطراب ـ روشهای درمان کاهش ریاضی.
محمد ابراهیمی پور؛ کریمی کریمی
چکیده
مقاله حاضر بر گرفته از پژوهشی است که در مورد 332 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی روزانه دانشگاه تبریز انجام گرفته است. در این نوشتار بعد از بیان مساله و اهمیت موضوع و هدف پژوهش که بررسی تغییر انگیزش پیشرفت دانشجویان بوده، چارچوب نظری مطرح گردیده است. به منظور تحقق هدف پژوهش، با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده نمونه آماری بر ...
بیشتر
مقاله حاضر بر گرفته از پژوهشی است که در مورد 332 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی روزانه دانشگاه تبریز انجام گرفته است. در این نوشتار بعد از بیان مساله و اهمیت موضوع و هدف پژوهش که بررسی تغییر انگیزش پیشرفت دانشجویان بوده، چارچوب نظری مطرح گردیده است. به منظور تحقق هدف پژوهش، با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده نمونه آماری بر حسب دانشکده و جنسیت دانشجویان مشخص و سپس با بهره گیری از روشهای آماری پیشرفته، همچون: آنالیز واریانس (ANOVA)، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون اطلاعات جمع آوری شده تحلیل گردیده ، پیشنهادهایی در زمینه پژوهش ارایه شده است.
واژه های کلیدی :
انگیزش پیشرفت – پیشرفت تحصیلی- علاقه به رشته- روش تدریس- آینده شغلی- فعالیت دانشجو