مقصود امین خندقی؛ سیدعلی قادری
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی اثرات و نقد کارکردهای پارادایم پست مدرنیسم در حوزه برنامه درسی و قلمروهای معرفتی آن میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شد. یافتههای به دست آمده از بررسی دیدگاههای متفکران مدافع و منتقد این جریان فکری حاکی از آن است که هر چند پست مدرنیسم، روح جدیدی را در کالبد مطالعات ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی اثرات و نقد کارکردهای پارادایم پست مدرنیسم در حوزه برنامه درسی و قلمروهای معرفتی آن میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شد. یافتههای به دست آمده از بررسی دیدگاههای متفکران مدافع و منتقد این جریان فکری حاکی از آن است که هر چند پست مدرنیسم، روح جدیدی را در کالبد مطالعات برنامه درسی دمیده و اندیشمندان این حوزه را به لزوم بازنگری در مبانی و حتی عمل برنامه درسی و توجه به مسائل مغفول و پنهان آن - از جمله پرورش روحیه نقادی در فراگیران، برجسته سازی نقش معلم و شاگرد در تهیه برنامههای درسی، احترام به کثرت آرا و عوارض ناشی از محدود شدن به الگوهای مکانیستی- فراخوانده است، اما نفی و شک در بسیاری از اصول و ارزشهای نهادینه شده فکری و تلاش برای زدایش و ساختارشکنی از آنها منجر به بی نظمی و سرانجام پوچی و هویت زدایی جوامع بشری میشود. لذا، ضروری است متفکران و صاحبنظران مطالعات برنامه درسی در برخورد با این جنبش و موضع گیری موافق یا مخالف در قبال آن، ابتدا ماهیت و بنیادهای فکری و فلسفی حاکم بر آن را شناخته و سپس، با آگاهی و بینشی کامل به ترویج یا نفی تفکرات مطرح شده اقدام نمایند.
احمدرضا فاضلی؛ محمود مهرمحمدی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی و مقایسه دیدگاههای دو صاحب نظر در زمینه دانش پایه تدریس و دانش معلمان، لی شولمن و گری فنسترماخر میباشد. شولمن اشکال دانش تدریس را شامل انواع دانش گزارهای (موضوعی)، دانش موردی و دانش راهبردی میداند و دانش پایه تدریس و دانش معلمان را شامل طبقههای مختلف دانش محتوایی، دانش محتوایی- تربیتی، دانش عمومی تربیتی، ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی و مقایسه دیدگاههای دو صاحب نظر در زمینه دانش پایه تدریس و دانش معلمان، لی شولمن و گری فنسترماخر میباشد. شولمن اشکال دانش تدریس را شامل انواع دانش گزارهای (موضوعی)، دانش موردی و دانش راهبردی میداند و دانش پایه تدریس و دانش معلمان را شامل طبقههای مختلف دانش محتوایی، دانش محتوایی- تربیتی، دانش عمومی تربیتی، دانش برنامه درسی، دانش درباره یادگیرندگان و خصوصیات آنها، دانش درباره موقعیت تربیتی و دانش درباره هدفها، مقاصد و ارزشهای تربیتی و زمینههای تاریخی و فلسفی معرفی میکند. فنسترماخر، اشکال دانش تدریس را به دو دسته کلی، دانش رسمی تدریس و دانش عملی تدریس تقسیم میکند. فنسترماخر عناصر تدریس خوب را شامل فعالیتهای منطقی، فعالیتهای روانشناختی و فعالیتهای اخلاقی میداند. هر دو دیدگاه از اندیشههای شواب تأثیر پذیرفته اند و هر دو دانش تدریس و دانش معلمان را هم از جهت عملی و هم از جهت نظری و موضوعی مورد مطالعه قرار دادند. در این میان، فنسترماخر تاکید بیشتری روی عمل معلمان و دانش عملی آنها دارد.
رضا محمدی چابکی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارائه برخی استلزام های طرح و تدوین نظریه تربیتی با توجه به مؤلفههای هستی شناختی پارادایم پیچیدگی میباشد. برای دستیابی به این هدف، با بهره گیری از روش های فلسفی، نخست با نقد نحوه اثرگذاری مؤلفههای هستی شناختی پارادایم سادگی (واقع گرایی ساده، علیت خطی، تعینگرایی) بر نظریههای تربیتی معاصر، به معرفی مؤلفههای ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ارائه برخی استلزام های طرح و تدوین نظریه تربیتی با توجه به مؤلفههای هستی شناختی پارادایم پیچیدگی میباشد. برای دستیابی به این هدف، با بهره گیری از روش های فلسفی، نخست با نقد نحوه اثرگذاری مؤلفههای هستی شناختی پارادایم سادگی (واقع گرایی ساده، علیت خطی، تعینگرایی) بر نظریههای تربیتی معاصر، به معرفی مؤلفههای هستی شناختی پارادایم پیچیدگی (واقع گرایی انتقادی پیچیده، علیت پیچیده، تعینگرایی ساختاری) پرداخته شد. سپس، برخی استلزامهای تدوین نظریه تربیتی با اتکا به این مؤلفهها موردبررسی قرار گرفتند. بر این اساس، نظام تعلیم و تربیت مانند یک فراسیستم پیچیده، خودسازماندهنده و چندلایه است که در هر یک از سطوح و لایههای آن زیرسیستمهایی حاوی عناصر و عاملهای (انسانی و غیرانسانی) مرتبط با یکدیگر وجود داشته و با سازوکارهای پیچیده ای عمل می کنند. مجموعه این روابط سازنده شبکهای گسترده هستند که طبق نظریه کنشگر-شبکه و با تأکید بر بافت و زمینه نظام تربیتی، شرایط جدیدی برای تولید دانش به وجود آورده و بر این اساس، تلقی جدیدی از مفاهیم یادگیری و یادگیرنده پدید می آید. همچنین، با توجه به ماهیت تحولی جهان هستی، مهم ترین هدف برنامههای درسی دخیل کردن هرچه بیشتر دانشآموزان در جهان خود یا مشارکت در آفرینش جهانی نو می باشد.
مرتضی کرمی؛ آمنه سیلانه
چکیده
یکی از اصلیترین کارکردهای نظام آموزش دانشگاهی فراهم نمودن نیروی انسانی مورد نیاز نهادها و بخشهای مختلف جامعه میباشد، کارکردی که شاید امروز به اصلیترین چالش و آسیب این نظامهای آموزشی تبدیل شده است. این همه در حالی است که در برنامه درسی رشتههای مختلف، واحدهای درسی جهت کارآموزی دانشجو در محیطهای سازمانی پیش بینی شده است. ...
بیشتر
یکی از اصلیترین کارکردهای نظام آموزش دانشگاهی فراهم نمودن نیروی انسانی مورد نیاز نهادها و بخشهای مختلف جامعه میباشد، کارکردی که شاید امروز به اصلیترین چالش و آسیب این نظامهای آموزشی تبدیل شده است. این همه در حالی است که در برنامه درسی رشتههای مختلف، واحدهای درسی جهت کارآموزی دانشجو در محیطهای سازمانی پیش بینی شده است. مقاله حاضر در جستجوی عوامل پدیدار گشتن این وضعیت میباشد و علت اصلی را نوع مواجهه با طراحی این محیطها میداند. چنانچه با اتخاذ رویکردی سازنده گرایانه و کل نگر، مسائل و پروژههای واقعی محیط کار محور فعالیتهای کارآموزی قرار گیرد، میتوان به شکل گیری رویکردی برد- برد کمک نمود. مقاله حاضر سعی میکند با معیار قرار دادن اصول اولیه آموزش به نقد محیطهای کارآموزی پرداخته و با تأسی بر نظریه کسب دانش، سازنده گرایی را مناسب طراحی اینگونه محیط ها می داند و به تشریح فرایند طراحی محیطهای یادگیری سازنده گرا جهت گذراندن درس کارآموزی می پردازد.
محمد حسن میرزامحمدی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، توصیف و استنتاج اصول، هدفها و روشهای تربیتی بر اساس مبادی معرفتشناختی فارابی در رساله فصوص الحکمه میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل اسنادی و استنتاجی بهره گرفته شد. یافتههای حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که عالِم بودن واجبالوجود به تمام ممکنات، علم حق عین ذات اوست، علم حق مظهر قدرت ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، توصیف و استنتاج اصول، هدفها و روشهای تربیتی بر اساس مبادی معرفتشناختی فارابی در رساله فصوص الحکمه میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل اسنادی و استنتاجی بهره گرفته شد. یافتههای حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که عالِم بودن واجبالوجود به تمام ممکنات، علم حق عین ذات اوست، علم حق مظهر قدرت اوست، عالم بودن واجبالوجود به کلیات و جزئیات، واحد بودن علم حق و کثیر بودن علوم دیگر، کُنه ذات حق قابل شناخت نمیباشد، و ظاهر بودن ذات حق و اعتباری بودن باطن او از مهمترین ویژگیهای علم الهی بر اساس رساله فصوص الحکمه به شمار میروند. همچنین، امکانی بودن شناخت انسان، ناکامل بودن شناخت انسان، تدریجی بودن شناخت انسان و متکثر بودن شناخت انسان از مهمترین اصول تربیتی حاصل از شناخت واجبالوجود برای سالک بر اساس رساله فصوص الحکمه محسوب میشوند. علاوه براین، وصال حق، کمال نفس مطمئنه، کسب لذت و صدور کرامات به مثابه مهمترین هدفهای تربیتی، و سیر عقلانی برای شناخت حق، شهود عرفانی برای شناخت حق که خود شامل تجرد از تعینات، تأمل در حقیقت وجود، فنای در وجود مطلق، شهود علمی و عملی حق، شهود حق در مظاهر تفصیلی، درک حقیقت، و ریاضت نفس در زمره روشهای تربیتی حاصل از شناخت واجبالوجود برای سالک بر اساس رساله فصوص الحکمه قلمداد میشوند.
حسن باقری نیا
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی تطبیقی قابلیتهای دو رویکرد جدید در حوزه آسیب شناسی تربیت دینی میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل و تفسیر انتقادی مفاهیم و نیز قیاس عملی و الگوی فرانکنا بهره گرفته شد. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که هر دو رویکرد سنت گرا و نوگرا با وجود تفاوتهایی که در مبانی فلسفی با یکدیگر دارند، با ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی تطبیقی قابلیتهای دو رویکرد جدید در حوزه آسیب شناسی تربیت دینی میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل و تفسیر انتقادی مفاهیم و نیز قیاس عملی و الگوی فرانکنا بهره گرفته شد. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که هر دو رویکرد سنت گرا و نوگرا با وجود تفاوتهایی که در مبانی فلسفی با یکدیگر دارند، با کثرت گرایی و مدارا همراه هستند. سنت گرایی نصر بر گوهر ادیان و وجه عرفانی و زیبایی شناختی آنها تکیه میکند و قائل به وحدت متعالیه ادیان است و بر پشتوانه متافیزیکی اخلاق در تربیت دینی تاکید ویژهای دارد. نوگرایی ابوزید نیز بر تأویل و درک فحوای نصوص دینی و جدایی دین و معرفت دینی تکیه میکند. از این رو، با انحصارگرایی در فهم دین سازگاری ندارد و تا حد ممکن تفسیر از دین را هرچه معقولتر و مقبولتر مینماید. تربیت دینی سنت گرای نصر به خودشناسی و تربیت اراده و خواستهها و نیز هیجانها و عواطف میپردازد. در حالی که رویکرد نوگرایانه ابوزید به تربیت تواناییهای ذهنی در جهت روشنگری، آزادی و عدالت و برابری انسانها میپردازد.
یحیی کاظمی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تدوین ابزارهای پژوهشی برای تأیید فرضیههای تحلیلی– استدلالی میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش تحلیلی بهره گرفته شد. به منظور ارزیابی فرضیههای این پژوهش از ابزارهای مطرح شده در همین پژوهش یعنی وزن دهی به دلایل و تکرار استدلال استفاده شد. نتایج ابزار وزن دهی به دلایل نشان داد که وزن دلایل فرضیه اول ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، تدوین ابزارهای پژوهشی برای تأیید فرضیههای تحلیلی– استدلالی میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش تحلیلی بهره گرفته شد. به منظور ارزیابی فرضیههای این پژوهش از ابزارهای مطرح شده در همین پژوهش یعنی وزن دهی به دلایل و تکرار استدلال استفاده شد. نتایج ابزار وزن دهی به دلایل نشان داد که وزن دلایل فرضیه اول 8، و برای فرضیه دوم، 4 میباشد. با استفاده از ابزار تکرار استدلال نیز، متخصصین در فرضیه اول برای دلایل موافق 25/4 امتیاز بیش از دلایل مخالف آن دادند و در فرضیه دوم به دلایل موافق فرضیه 25/6 امتیاز بیش از دلایل مخالف آن داده شد و فرضیههای تحقیق را برگزیدند. بر این اساس، وزن دلایل مؤید یک فرضیه و نیز انتخاب داوران مستقل، نشانه برتری یک فرضیه بر فرضیههای مشابه در پژوهشهای تحلیلی معرفی شده است. بنابراین، پیشنهاد میشود برای ارزیابی فرضیهها در پژوهشهای تحلیلی مانند فلسفه و ریاضی از این ابزارها استفاده شود.