یکی از موضوعاتی که از دیر باز و بویژه در دوران اخیر ، همواره ذهن و ضمیر دینداران ژرف نگر را به خود مشغول داشته است ، ربط و نسبت دین در تمام ابعاد و ساحتهایی که برای آن می توان تصور کرد با انگاره عقل و عقلانیت است عرصه دین پژوهی آکنده از پرسشهای نو به نو و گونه گون در این زمینه است و رویکردهای گوناگونی در ربط این دو وجود دارد که با در نظر گرفتن هر رویکردی از ربط این دو نحوه ارائه تربیت دینی از طریق نظام تعلیم و تربیت تفاوتهای گسترده ای با همدیگر پیدا خواهد کرد و نوع تبین مسائل دینی متفاوت خواهد بود ما در این مقاله به تبین دو نوع رویکرد عقل محور و ایمان محور خواهیم پرداخت بر این اساس سئوال اصلی ما در این مقاله عبارت است از اینکه ، آیا درتبین دین از طریق نظام تعلیم وتربیت باید بر رویکرد عقل محور تاکید کرد یا بر رویکرد ایمان محور ؟ اگر رویکرد و جهت گیری تعلیم و تربیت در تبیین دین عقل محور باشد ، در این رویکرد پرورش چه نوع عقلانیتی باید مد نظر قرار گیرد ؟ و اگر رویکرد ایمان محور باشد ، چه نوع ایمان محوری باید مورد توجه قرار گیرد ؟ از اینرو به منظور پاسخگویی به سئوالات مذکور در این مقاله ضمن توضیح رویکرد های عقلمحور و ایمانمحور، انواع عقلانیت وایمانمحوری مورد تحلیل قرار گرفته و عقلانیت و ایمان محوری مناسب جهت تربیت دینی از طریق نظام تعلیم و تربیت مورد بحث قرار می گیرد .
واژه های کلیدی : رویکرد عقل محور- رویکرد ایمان محور - نظام تعلیم و تربیت - عقلانیت – تربیت دینی
خالق خواه, علی, & مسعودی, جهانگیر. (1389). رویکرد تربیت دینی با توجه به دو مولفه عقل محوری و ایمان محوری. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011(2), -. doi: 10.22067/fe.v11i2.1718
MLA
علی خالق خواه; جهانگیر مسعودی. "رویکرد تربیت دینی با توجه به دو مولفه عقل محوری و ایمان محوری". پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011, 2, 1389, -. doi: 10.22067/fe.v11i2.1718
HARVARD
خالق خواه, علی, مسعودی, جهانگیر. (1389). 'رویکرد تربیت دینی با توجه به دو مولفه عقل محوری و ایمان محوری', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011(2), pp. -. doi: 10.22067/fe.v11i2.1718
VANCOUVER
خالق خواه, علی, مسعودی, جهانگیر. رویکرد تربیت دینی با توجه به دو مولفه عقل محوری و ایمان محوری. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1389; 011(2): -. doi: 10.22067/fe.v11i2.1718
ارسال نظر در مورد این مقاله