هدف این پژوهش ارائه تصویری جدید از نقش و ماهیت مبانی دینی در مطالعات برنامهدرسی از طریق بازاندیشی در مناسبات میان دین و فلسفه است. یافتهها با استفاده از روش پژوهش تحلیل نظرورزانه نشان داد اغلب رویکردهای موجود در مناسبات دین و فلسفه نواقص و محدودیتهایی نسبت به ماهیت مبانی دینی برنامهدرسی دارند. در رویکرد تقدم فلسفه بر دین، مبانی فلسفی بهمثابه شالوده برنامهدرسی بوده و تمام مسائل و ابعاد برنامهدرسی بر اساس مفروضات فلسفی صورتبندی میشود و مبانی دینی در ذیل مبانی فلسفی مطرح است. در رویکرد عقلگرایی افراطی مبانی فلسفی، نقش بنیادین در برنامهدرسی دارند و مبانی دینی بهعنوان مبنایی مستقل جایگاهی در برنامهدرسی ندارند بلکه در ذیل مبانی جامعهشناسی یا تاریخی طرح میشوند. این پژوهش برای عبور از چنین محدودیتهایی و تعریف نقشی فعال و بنیادین برای مبانی دینی در دانش مطالعات برنامهدرسی، نگاهی بازاندیشانه بر اساس دیدگاه صدرایی به مناسبات دین و فلسفه، بهعنوان دو منظومه معرفتی دارد. بدین منظور دیدگاه ملاصدرا در زمینه مناسبات دین و فلسفه تحلیل و بر اساس هشت ویژگی کلیدی این دیدگاه، دلالتهای آن در قلمرو مبانی دینی برنامهدرسی مشخص شد. بر اساس این منظر پیشنهادی، ماهیت و نقش مبانی دینی در مطالعات برنامهدرسی دچار دگرگونی میشود. دین بهعنوان یک منظومه معرفتی و بهتبع آن، مبانی دینی بهمثابه یک نظام معرفتی و شبکه معنایی منسجم (نظریه) شناخته شده و نقش مبانی دینی بهعنوان بنیادی برای دانش برنامهدرسی تغییر میکند. در این معنا دین و مبانی دینی در تمامی ابعاد معرفتی، سطوح و مراتب مختلف دانش برنامهدرسی حضور داشته و مؤثر خواهد بود.
عیلامی رودمعجنی, معصومه, امین خندقی, مقصود, & جوارشکیان, عباس. (1401). بازتعریف ماهیت و نقش مبانی دینی در دانش مطالعات برنامهدرسی: پیامد نگاهی نو به مناسبات میان دین و فلسفه. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 11(2), -. doi: 10.22067/fedu.2022.73929.1106
MLA
معصومه عیلامی رودمعجنی; مقصود امین خندقی; عباس جوارشکیان. "بازتعریف ماهیت و نقش مبانی دینی در دانش مطالعات برنامهدرسی: پیامد نگاهی نو به مناسبات میان دین و فلسفه". پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 11, 2, 1401, -. doi: 10.22067/fedu.2022.73929.1106
HARVARD
عیلامی رودمعجنی, معصومه, امین خندقی, مقصود, جوارشکیان, عباس. (1401). 'بازتعریف ماهیت و نقش مبانی دینی در دانش مطالعات برنامهدرسی: پیامد نگاهی نو به مناسبات میان دین و فلسفه', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 11(2), pp. -. doi: 10.22067/fedu.2022.73929.1106
VANCOUVER
عیلامی رودمعجنی, معصومه, امین خندقی, مقصود, جوارشکیان, عباس. بازتعریف ماهیت و نقش مبانی دینی در دانش مطالعات برنامهدرسی: پیامد نگاهی نو به مناسبات میان دین و فلسفه. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1401; 11(2): -. doi: 10.22067/fedu.2022.73929.1106
ارسال نظر در مورد این مقاله