ایده هومبولتی بیلدونگ و دلالت‌های تربیتی آن

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم‌وتربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 استاد گروه فلسفه تعلیم‌وتربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 دانشیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 استادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی تحلیلی ایده هومبولتی بیلدونگ و دلالت‌های تربیتی آن است. امروزه بیلدونگ به‌عنوان مفهومی بنیادین در تعلیم‌وتربیت مطرح است و این امر بدان جهت است که بیلدونگ چهارچوبی فلسفی برای مفهوم‌پردازی در باب رشد و تکامل انسان فراهم می‌آورد و این تکامل را به‌صورت هنجارین با تعلیم‌وتربیت مرتبط می‌سازد. یک تقریر از مفهوم بیلدونگ، تقریر هومبولتی آن است که این پژوهش با بهره‌گیری از روش تفسیر مفهومی و مفهوم‌پردازی و در‌نهایت تحلیل فلسفی، نخست شروط تحقق بیلدونگ و مؤلفه‌های آن از نگاه هومبولت را تبیین می‌کند؛ سپس با نشان دادن ارتباط این مؤلفه‌ها، مبانی و اصول تعلیم‌وتربیت را روشن می‌سازد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است در اندیشه هومبولت، انسان به‌عنوان یک غایت، از ابتدا تحقق‌یافته نیست و نیازمند شدن است و این شدن درگرو عمل از روی اراده هدفمند و بی‌پایان است. تحقق بیلدونگ در این فرایند مستلزم آزادی، تعامل اجتماعی، تعدد و تنوع موقعیت‌ها، تعامل فراگیر با جهان و همچنین دستیابی به شخصیتی هماهنگ، همگون و متجانس است که به اعتقاد هومبولت هدف و غایت بیلدونگ هست. مبانی انسان­شناختی ایده هومبولتی بیلدونگ نشان داد انسان موجودی پویاست و صرفاً جسم نیست؛ بلکه وحدتی از حقیقت روح به همراه جسم است. او موجودی منحصربه­فرد است که در متن جامعه و در تعامل با اجتماع به خود-تحققی دست می­یابد و سرانجام غنای شرایط و موقعیت­های متنوع است که استعدادهای نهفته انسان را شکوفا می­سازد. اصول منتج از مبانی انسان‌شناختی ایده هومبولتی بیلدونگ شامل اصول «عاملیت انسانی»، «تأثیرپذیری دوسویه نیروهای درونی و بیرونی»، «تعامل اجتماعی» و «دیگری» است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Azadmanesh, S., Bagheri Noaparast, K., Sefidkhosh, M., & Sajadieh, N. (2019). Education as "Bildung" in Hegel's phenomenology. Foundations of Education, 9(1), 26-47. (In Persian).

Azadmanesh, S., Bagheri, N. K., & Sefidkhosh, M. (2020). A reflection on the critical themes about hegelian education with regard to phenomenology of spirit. Philosophy of Education, 5(1), 5-28. (In Persian)

Bagheri, Kh. (2011). A look at Islamic education. Tehran: ducational Research and Planning Organization Publications (School). (In Persian)

Bani Asadi, A., Sajjadi, S. M., Bagheri, K., & Sefidkhosh, M. (2019). The Relation of Anthropological Foundation of the Theory of Bildung with the idea of University in the Thought of Wilhelm von Humboldt. Philosophy of Education, 3(3), 5-24. (In Persian).

Beheshti, S., Afkhami Ardakani, M. (2007). Explaining foundations and principles of social education in Nahj-ol-Balagheh. Journal of Islamic Education, 2(4), 7-39. (In Persian)

Coombs, J. R., & Daniels, L. B. (1991). Philosophical inquiry: Conceptual analysis. In E.C. Short (Ed.), Forms of curriculum inquiry. Albany: State University of New York Press.

Cote, J. E., & Levine, C. G. (2002). Identity formation, agency, and culture: A social psychological synthesis. Hillside, NJ: Lawrence Erlbaum.

Danner, H. (1994). Bildung: A basic term of german education. Educational Sciences, Cairo, 9:1994.

Dohmen, G. (1964). Bildung und Schule. Die Entstehung des deutschen Bildungs-begriffs und die Entwicklung seines Verhältnisses zur Schule. Bd 1: Der religiöse und der organologische Bildungsbegriff. Weinheim: Beltz

Fertig, L. (1977). Campes politische erziehung: Eine einführung in die pädagogik der auf klärung. darmstadt: wissenschaftliche buchgesellschaft.

Gustavson, B. (2014). Bildong and the path from the classical concept to a universal and postcolonial concept. Confero, 2(1), 109-131 |.

Heidt, I. (2015). Exploring the Historical dimensions of bildung and its metamorphosis in the Context of Globalization. L2 Journal, 7(4), 2-16.

Hergenhahn, B. R., & Olson, M. H. (2009). An introduction to theories of personality (5th ed). Upper Saddle River, N.J: Pearson Prentice Hall.

Horlacher, R. (2004). Bildung: A construction of a history of philosophy of education. Studies in Philosophy and Education, 23, 409-426.

Horlacher, R. (2012). What is Bildung? Or: Why Pädagogik cannot get away from the concept of Bildung. In P. Siljander, A. Kivela, & A. Sutinen (Eds.), Theories of bildung and growth. connections and controversies between continental educational thinking and american pragmatism (PP. 135-147). Rotterdam: Sense Publishers.

Humboldt, W. (1903). Gesammelte Schriften: Akademic-Ausgabe in 17 Bdn Bd. 1. In A. Leitzmann et al. (ed). Berlin: Behr Verlage.

Humboldt, W. (1960). Werke in fünf bänden. Herausgegeben von Andreas Flitner und Klaus Giel. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Humboldt, W. (1969). Theorie der Bildung des menschen. In W. Humbodt, A. Flltner & K. Giel (Eds.), Werke in fünf Bänden: Val. 1. Schriften zur Anthropologie und Geschichte (pp. 234-240). Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Humboldt, W. (2000). Theory of Bildung. In I. Westbury, S. Hopmann, & K. Riquarts (Eds.), Studies in curriculum theory. Teaching as a reflective practice: The german didaktik tradition (PP. 57-63). Mahwah, N.J: Lawrence Erlbaum Associates

Humboldt, W. V. (1789). Tagebuch der Reise nach Paris und der Schweiz 1789. Leitzmann, A. (Ed.) (1916). Gesammelte Schriften, Bd. XIV. (pp. 76-237). German: B. Behr's Verlag.

Humboldt, W. V. (1979). Bildung und sprache. C. Menze. (Ed.). Paderborn: Schöningh.

Humboldt, W. V. (1993). The limits of state action. J.W. Burrow (Ed.). Indianapolis: Liberty Fund.

Humboldt, W., & Von Humboldt, C. (1918). Wilhelm und Caroline von Humboldt in ihren Briefen (Vol. 1). Germany: ES Mittler und Sohn.‏

Klein, L. (1994). Shaftesbury & the culture of politeness. Cambridge, England: Cambridge University Press.

Konrad, F. M. (2010). Wilhelm Von Humboldt. Bern: Haupt Verlag.

Konrad, F. M. (2012). Wilhelm Von Humboldt’s contribution to a theory of Bildung. In: P. Siljander, A. Kivela, & A. Sutinen, (Eds.), Theories of Bildung and growth. Connections and controversies between continental educational thinking and American pragmatism, Rotterdam (PP. 107-124). Boston: Sense Publishers.

Lovlie, L. (2002). The promise of Bildung. In R. Davies (Ed.), Annual conference philosophy of education society of great Britain. Conference Papers, P. 221-234.

Lovlie, L., & Standish, P. (2002). Introduction: Bildung and the idea of a liberal education. Journal of Philosophy of Education, 36, 3, 317-340.

Luth, C. (1998). On Wilhelm von Humboldt's theory of Bildung dedicated to wolfgang klafki for his 70th birthday. Journal of Curriculum Studies, 30, 1, 43-60.

Masschelein, J., & Ricken, N. (2003). Do we (still) need the concept of Bildung? Educational Philosophy and Theory35(2), 139-154.‏

Masschelein, J., & Simons, M. (2006). Globale Immunität oder eine kleine Katastrophe des Europäischen Bildungsraums. Zürich/Berlin: Diaphanes

Mendelssohn, M. (1784). Über die Frage: Was heisst aufklären? Berlinische Monatsschrift, 4, 193-200.

Mueller Vollmer, K., & Volker, H. (2007). Wilhelm von humboldts bedeutung für die beschreibung der sudostasiatischen sprachen und die anfänge der sudostasien forschung. In P. Schmitter (ed), Geschichte der Sprachtheorie (vol. 6/2, pp. 430-61). Tubingen: Gunter Narr.

Phillips, D. (2010). Epistemological distinctions and cultural politics: educational reform and the Naturwissenschaft/Geisteswissenschaft distinction in nineteenth-century Germany. In Historical perspectives on Erklären and Verstehen (PP. 15-35). Dordrecht: Springer.

Rogers, G. A. J. (1988). Die cambridger platoniker. In J. P. Schobinger (Ed.), Grundriss der Geschichte der Philosophie. Band 3.1: Die Philosophie des 17 (PP. 240- 290). Basel, Switzerland: Schwabe.

Safaei Moghadam, M. (2010). Foundations of education from the point of view of Imam Sajjad (AS). Ahvaz: Rasesh publication. (In Persian)

Shaftesbury, A. A. C. (1981). Soliloquy: Or, advice to an author. In G. Hemmerich & W. Benda (Eds), Anthony Ashley Cooper, third Earl of Shaftesbury, Standard Edition. Sämtliche Werke, ausgewählte Briefe und nachgelassene Schriften. Bd. I,1 (PP. 35-301). Stuttgart-Bad Cannstatt: Fromann-Holzboog.

Shokohi, Gh. H. (2015). Principles and principles of education. Mashhad: Astan Quds Razavi. (In Persian)

Sorkin, D. (1983). Wilhelm Von Humboldt: The theory and practice of self-formation (Bildung), 1791-1810. Journal of the History of Ideas, 44(1), 55-73.‏

Spranger, E. (1968). Grundlegende bildung, berufsbildung, allgemeinbildung. Preussische Fortbildungsschulzeitung, 9, 65-77.

Vierhaus, R. (2002). Separata formación (Bildung) primera pArte. Revista Educación y Pedagogía, 1, 7-23.

Walker, J. (2022). Wilhelm von Humboldt and Transcultural Communication in a Multicultural World: Translating Humanity. London: Camden House.

CAPTCHA Image