1
دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه الزهرا(س). مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران.
2
استاد فلسفه تعلیم و تربیت، گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
10.22067/fedu.2024.84213.1289
چکیده
یکی از پیامدهای مهم فناوریهای نوین، تغییر در ماهیت و معنای دانش و ایجاد متافیزیک جدید برای دانش است به گونهای که ماهیت و معنای جدیدی از دانش پدیدار میشود که این تغییروتحول به نوبه خود استراتژیها و روشهای یاددهی و یادگیری (پداگوژی) را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف این مقاله بررسی چندوچون اثرگذاری فناوریهای نوین بر ماهیت و معنای دانش از یک سو و تبیین ویژگیها و مؤلفههای پداگوژی همسو با فناوریهای نوین و همچنین بررسی انواع پداگوژی متأثر از متافیزیک نوین دانش و دلالتهای آن برای یاددهنده و یادگیرنده در فرایند تدریس از سویی دیگر است. روش مورد استفاده در ابتدا مفهومپردازی و سپس نومفهومپردازی است. یافتهها حاکی از آن است که فناوری نوین دارای سه قابلیت: 1. تولید فولدهای افقی و درنتیجه تغییر در روابط دانش 2. تولید فضای ابرمتنی و فضای بینامتنی و درنتیجه تغییر در سبک دانش 3. ایجاد قابلیت نقشهگذاری و سپس تغییر در خروجی دانش است. تغییر ماهیت پداگوژی به تناسب تغییر در روابط، سبک و خروجی دانش، امری بدیهی است. همچنین گذار از مقولات هستیشناختی به معرفتشناسی و سپس از معرفتشناسی به پدیدارشناسی و درنهایت از مقوله پدیدارشناختی به روششناسی از نتایج این مقاله است.
نادری, مریم, & سجادی, سید مهدی. (1403). فناوریهای نوین: متافیزیک جدید دانش و پداگوژی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, (), -. doi: 10.22067/fedu.2024.84213.1289
MLA
مریم نادری; سید مهدی سجادی. "فناوریهای نوین: متافیزیک جدید دانش و پداگوژی". پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, , , 1403, -. doi: 10.22067/fedu.2024.84213.1289
HARVARD
نادری, مریم, سجادی, سید مهدی. (1403). 'فناوریهای نوین: متافیزیک جدید دانش و پداگوژی', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, (), pp. -. doi: 10.22067/fedu.2024.84213.1289
VANCOUVER
نادری, مریم, سجادی, سید مهدی. فناوریهای نوین: متافیزیک جدید دانش و پداگوژی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1403; (): -. doi: 10.22067/fedu.2024.84213.1289
ارسال نظر در مورد این مقاله