فناوری‏های نوین: متافیزیک جدید دانش و پداگوژی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانش ‏آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه الزهرا(س). مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران.

2 استاد فلسفه تعلیم و تربیت، گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

10.22067/fedu.2024.84213.1289

چکیده

یکی از پیامدهای مهم فناوری‏های نوین، تغییر در ماهیت و معنای دانش و ایجاد متافیزیک جدید برای دانش است به گونه‏ای که ماهیت و معنای جدیدی از دانش پدیدار می‏شود که این تغییروتحول به نوبه خود استراتژی‏ها و روش‏های یاددهی و یادگیری (پداگوژی) را تحت تأثیر قرار می‏دهد. هدف این مقاله بررسی چندوچون اثرگذاری فناوری‏های نوین بر ماهیت و معنای دانش از یک سو و تبیین ویژگی‏ها و مؤلفه‌های پداگوژی همسو با فناوری‏های نوین و همچنین بررسی انواع پداگوژی متأثر از متافیزیک نوین دانش و دلالت‏های آن برای یاددهنده و یادگیرنده در فرایند تدریس از سویی دیگر است. روش مورد استفاده در ابتدا مفهوم‏پردازی و سپس نومفهوم‏پردازی است. یافته‌ها حاکی از آن است که فناوری نوین دارای سه قابلیت: 1. تولید فولدهای افقی و درنتیجه تغییر در روابط دانش 2. تولید فضای ابرمتنی و فضای بینامتنی و درنتیجه تغییر در سبک دانش 3. ایجاد قابلیت نقشه‏گذاری و سپس تغییر در خروجی دانش است. تغییر ماهیت پداگوژی به تناسب تغییر در روابط، سبک و خروجی دانش، امری بدیهی است. همچنین گذار از مقولات هستی‏شناختی به معرفت‏شناسی و سپس از معرفت‏شناسی به پدیدارشناسی و درنهایت از مقوله پدیدارشناختی به روش‏شناسی از نتایج این مقاله است.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 04 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 04 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 06 خرداد 1403