فلسفه تعلیم و تربیت و امکان‌های جهانی تحمل‌پذیر

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه استلن بوش، کیپ غربی، آفریقای جنوبی

چکیده

 بسیار اندک‌اند مناطقی از جهان که از آسیب‌های تعصب، دیگری‌سازی، تعارض و جنگ در امان مانده‌اند. حتی در مناطق نسبتاً آرام جامعه، بروز نفرت و تحریک به خشونت در زیر پوسته‌های زندگی روزمره آماده خروش است. رنج و ویرانی بشر، حتی اگر در مجاورت بلافصل ما نباشد، لااقل بر روی صفحه نمایش‌­های ما به امری عادی تبدیل شده است. برای بسیاری از مردم و جوامع، گویا انسان بودن لزوماً به معنای زیستن در وضعیت فلاکت‌بار است. فلسفه تعلیم و تربیت در مواجهه با این وضعیت مخاطره‌آمیز بشریت، چه پیشنهادی برای عرضه دارد؟ این نوشتار «غلبه ترس» را به‌­عنوان عاملی کلیدی در دیگری‌سازی و انسانیت‌­زدایی بشر برجسته می­‌سازد. در عوض، من معتقدم می‌توانیم ترس را فراموش کرد، تسکین داده و از بین ببریم، اگر «حقایقی» را که درباره دیگران می‌دانیم، به پرسش بکشیم؛ اگر مراکز آموزشی با ترویج کنجکاوی و گفت و گو، تنوع را به آغوش بکشند و باِ به‌رسمیت شناختنِ صمیمیتِ شکننده‌ی میان‌مان به یکدیگر بازگردیم.

کلیدواژه‌ها


مترجم: لیلا اقبالی، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد

Email: le.eghbali@mail.um.ac.ir

http://orcid.org/0009-0005-2508-0291

 

CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 06 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 12 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1403