سکوت ما گوش خراش است: نقش فلسفه در صلح

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشگاه هنگ کنگ، هنگ کنگ

2 استادیار پژوهشی، دانشگاه هنگ کنگ، هنگ کنگ

چکیده

فیلسوفان تعلیم و تربیت اغلب به سخن گفتن علیه بی‌عدالتی تعهد دارند. با این حال، هنگامی که صحبت از وضعیت اسفبار غزه می‌شود، سکوت خفه‌کننده‌ای حکم‌فرماست. در این مقاله، ماهیت این سکوت و دلایل احتمالی آن را بررسی می‌کنیم. از یک سو، فیلسوفان تعلیم و تربیت ممکن است بی‌تفاوت باشند، تمایلی به اظهارنظر تخصصی خود نداشته باشند یا از واکنش‌های منفی به خاطر اظهارنظر بهراسند. از سوی دیگر، ممکن است برخی ویژگی‌های ذاتی فلسفه تعلیم و تربیت در این سکوت نقش داشته باشد. اولین ویژگی، به دشواری تلقی این نسل‌کشی به عنوان مسأله‌ای آموزشی مرتبط است، زیرا  دشواری عمیق‌تر آن در بی‌عدالتی گسترده‌تر جهانی ریشه دارد. دومین ویژگی، فقدان تنش‌ها یا معماهای فلسفی در یک خطای آشکار اخلاقی است. دیگران ممکن است پرسش‌های بلاغی یا هستی‌گرایانه را مورد توجه قرار دهند، اما صورت‌بندی این پرسش‌ها به عنوان موضوعات آکادمیک ممکن است بیش از حد انتزاعی و غیرانسانی به نظر برسد. اگرچه فیلسوفان احتمالاً دلایل زیادی برای سکوت دارند، با وجود این، ما همکاران خود را تشویق می‌کنیم که برای محکوم کردن بی‌عدالتی شدیدی که مردم فلسطین همچنان با آن مواجه هستند، سخن بگویند و مسئولیت پاسخگویی را به عهده بگیرند و در مورد سکوت جمعی خودمان تأمل کنیم.

کلیدواژه‌ها


مترجم: مجتبی عطائی، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد

Email: Ataee@mail.um.ac.ir

https://orcid.org/0009-0000-6916-321X

Applebaum, B. (2021). White educators negotiating complicity: Roadblocks paved with good intentions. Rowman & Littlefield.
Besley, T., Jackson, L., & Peters, M. A. (2022). Named or nameless: University ethics, confidentiality and sexual harassment. Educational Philosophy and Theory, 54(14), 2422-2433.
Brighouse, H. (2024). Normative Case Studies and Thought Experiments: How They Differ and Why We Need Both. Educational Theory, 74(3), 329-339.
Jackson, L. (2023). Fifty shades of academic freedom: beyond a binary view.
Jencks, C. (1988). Whom must we treat equally for educational opportunity to be equal? Ethics, 98(3), 518-533.
Kern, S. (2025). Genocide bad: Notes on Palestine, Jewish history, and collective liberation.
Pinker, S. (2020). Enlightenment now, the case for reason, science, humanism, and progress. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 170(170), 163-167.
Stengel, B. S. (2023). Responsibility.
CAPTCHA Image