بهبود تعلیم و تربیت و امید به تعادل جهانی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استاد، دانشگاه ورشو، لهستان

چکیده

نویسنده این مقاله، دغدغه‌مند پرداختن بدین پرسش است که چرا تلاش‌های آموزشی حول ارتقای کیفیت آموزش و بهبود این حوزه، به ثبات و تعادل در روابط انسانی با افقی جهانی نمی‌انجامد. در نخستین گام، وی با اتکا به فهم از سازمان‌های آموزشی که در حوزه مدیریت و رهبری آموزشی تکوین یافته است، راهبرد‌های ممکن برای تغییر در فرهنگ و اقلیم مدرسه‌ای را مورد بحث و کنکاش قرار می‌دهد. در دومین گام ، نویسنده به مفهوم «تعادل» (با خوانش هانس-گئورگ گادامر) رجوع می‌کند و بر این مبنا، پیامدهای آن دسته از سیاست‌های آموزشی را برملا می‌سازد که امکان مناسبات گفت‌وگومحور میان ذی‌نفعان گوناگون تعلیم و تربیت را نادیده می‌انگارند. پیام اصلی این مقاله، تأکیدی است بر ایجاد فرصتی برای فهم متقابل در آموزش و قدرتی که این امر برای ترویج تعادلی در مقیاس جهانی دارد.

کلیدواژه‌ها


مترجم:
دکتر مجتبی همتی‌فر، استادیار گروه آموزشی مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد
Email: hematifar@um.ac.ir
https://orcid.org/0009-0008-4957-2903

  1. Burke, W. W. (2024). Organization change: Theory and practice. 6th Edition, Sage, Los Angeles, Melbourne.

    Gadamer, H. G. (1996). The enigma of health: The art of healing in a scientific age. Polity Press, Cambridge, Oxford.

    Gilead, T. (2012). Education and the logic of economic progress. Journal of Philosophy of Education, 46(1), 113-131.

    Miskel, W. K. H. a. C. G. (2008). Educational Administration. Theory, Research, and Practice. Mc Graw Hill, Eight Edition, Boston, Toronto.

    1. Hersey, K. H. B., and D. E. Johnson (2015). Management Organizational Behavior. Leading Human Resources. 10th Edition, Pearson, Uttar Pradesh.
    2. Pashiardis, O. J. (2016). Successful School Leadership. International Perspective, Bloomsbury, London, New York.

    Pashiardis, P. (2014) Modelling School Leadership across Europe in Search of New Frontiers. Springer.

    Vlieghe, J. (2023). Reading Kant as a radical empiricist: or how to find an orientation for education after progress. Journal of Philosophy of Education, 57(6), 1059-1071

    Zamojski, P. (2023). Studying with a Teacher: Education beyond the Logic of Progress. Journal of Philosophy of Education, 57(6), 1072-1086.

CAPTCHA Image