علی وحدتی دانشمند؛ نرگس سجادیه؛ افضل السادات حسینی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، صورتبندی مواضع آسیبپذیر رویکرد سازه گرایانه در آموزش تاریخ و ارائه مفهوم بدیلی برای مشارکت دانشآموز در این رویکرد براساس هرمنوتیک پل ریکور میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش مفهومپردازی و استنتاج فلسفی بهره گرفته شد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که سازهگرایی در آموزش تاریخ در مواضعی مانند گسستن ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، صورتبندی مواضع آسیبپذیر رویکرد سازه گرایانه در آموزش تاریخ و ارائه مفهوم بدیلی برای مشارکت دانشآموز در این رویکرد براساس هرمنوتیک پل ریکور میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش مفهومپردازی و استنتاج فلسفی بهره گرفته شد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که سازهگرایی در آموزش تاریخ در مواضعی مانند گسستن از عینیت واقعه تاریخی و نسبیت در ترجیح تفاسیر از سوی دانشآموز آسیبپذیر است. در مقابل، نگرش استعارهای به متون تاریخی و الگوی اعتباریابی حدسها در هرمنوتیک ریکور، راهحلهایی هستند که این نوشتار به ترتیب برای رفع آسیبهای فوق پیشنهاد داده است. همچنین، تصاحب دنیای متن تاریخی از سوی شاگردان، مفهوم بدیلی است که برای مشارکت فعال آنها در نظر گرفته شده است.
افضل السادات حسینی دهشیری؛ ادریس اسلامی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی اندیشه های تربیتی آیین زرتشت بر اساس متن گاتها است. برای دستیابی به این هدف، نخست به معرفی زرتشت پرداخته شد. سپس، مبانی فلسفی این آیین در چهارچوب انسان کامل و ویژگیهای آن بیان شد. در نهایت، دلالتهای تربیتی این مبانی در قالب عناصر تربیتی مانند غایت، هدفهای کلی، اصول و روشهای تربیت استخراج شدند. نتایج ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی اندیشه های تربیتی آیین زرتشت بر اساس متن گاتها است. برای دستیابی به این هدف، نخست به معرفی زرتشت پرداخته شد. سپس، مبانی فلسفی این آیین در چهارچوب انسان کامل و ویژگیهای آن بیان شد. در نهایت، دلالتهای تربیتی این مبانی در قالب عناصر تربیتی مانند غایت، هدفهای کلی، اصول و روشهای تربیت استخراج شدند. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که انسان کامل دارای ویژگیهایی مانند قرب به اهورا، پیروی از اَشا یا راستی، منش نیک، برخورداری از دانش لدنّی و ارشاد است. بر اساس این مبانی، غایت تربیت، قرب به اهورا و هدفهای کلی آن، شناخت قانون جهانی و عمل به آن، اخلاق مداری، اشراق گرایی و رشد حس مسئولیت اجتماعی است. اصول تربیتی متناظر با این مبانی و هدفهای کلی عبارتند از خردورزی، آزادی در انتخاب و پیروی از دئنا، پرورش ابزارهای شناسایی انسان و تلاش و پیکار اخلاقی. بر پایه این اصول، هدفها و مبانی، روشهای تربیتی چون تدبر در طبیعت، آموزش فعال آیین زرتشت، پند و اندرز، آموزش فن سخنوری، ستایش و عبادت، بازی، ورزش و آموزشهای جنگاوری استنتاج شد.