محمد حسن میرزامحمدی
چکیده
هدف اصلی این مقاله، شناسایی آسیبهای مطالعات تطبیقی در رشته فلسفه تعلیم و تربیت به ویژه با معرفی نمونههایی در داخل کشور میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش تحلیلی (مفهومی، اسنادی و تطبیقی) بهره گرفته شد. یافتهها حاکی از آن است که آسیبهای این مطالعات را میتوان در سه دسته شامل آسیبهای معطوف به ماهیت، پژوهشگر ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، شناسایی آسیبهای مطالعات تطبیقی در رشته فلسفه تعلیم و تربیت به ویژه با معرفی نمونههایی در داخل کشور میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش تحلیلی (مفهومی، اسنادی و تطبیقی) بهره گرفته شد. یافتهها حاکی از آن است که آسیبهای این مطالعات را میتوان در سه دسته شامل آسیبهای معطوف به ماهیت، پژوهشگر و زمینه تطبیق تقسیمبندی کرد. آسیبهای معطوف به ماهیت تطبیق شامل ناآشنایی با رویکردها و روشهای پژوهش تطبیقی، ناآشنایی با زبان، و ناآشنایی با منابع، آسیبهای معطوف به پژوهشگر تطبیقی شامل شتابزدگی، سادهسازی، تعصبورزی و آسیبهای معطوف به زمینه تطبیق شامل بیتوجهی به زمان و مکان، و بیتوجهی به فرهنگ میباشند. در بخش پایانی، پرسشهایی که ممکن است پژوهشگر تطبیقی در مواجهه با این آسیبها مطرح کند، در قالب بحث بیان و پاسخ هر کدام ارائه شده است.
حمداله محمدی؛ خسرو باقری؛ محمود تلخابی؛ محمد حسن میرزامحمدی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی تحول در مفهوم «انسان اقتصادی» از مکتب تربیتی لیبرالیسم کلاسیک تا نولیبرالیسم است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی (ارزیابی ساختار مفهوم) بهره گرفته شد. بررسی مفهوم انسان اقتصادی از لیبرالیسم تا نولیبرالیسم نشان داد گرچه لیبرالهای کلاسیک مانند آدام اسمیت و جان استوارت میل، ایده انسان اقتصادی را ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی تحول در مفهوم «انسان اقتصادی» از مکتب تربیتی لیبرالیسم کلاسیک تا نولیبرالیسم است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی (ارزیابی ساختار مفهوم) بهره گرفته شد. بررسی مفهوم انسان اقتصادی از لیبرالیسم تا نولیبرالیسم نشان داد گرچه لیبرالهای کلاسیک مانند آدام اسمیت و جان استوارت میل، ایده انسان اقتصادی را طرح کردند، اما در مکتب اقتصادی نئوکلاسیک و به دنبال آن نولیبرالیسم، شاهد ظهور مفهومی نوین از انسان اقتصادی هستیم. این انسان خودمحور، رقابتی، محاسبهگر و بیشینهساز سود است و بهعنوان «کارآفرین رقابتی» در پی ارزشآفرینی اقتصادی هر چه بیشتر است. درحالیکه متفکران نولیبرالیسم مانند گری بکر و جیمز بوکانن مدافع این تلقی از انسان اقتصادی هستند، فردریک هایک تلقی متفاوت انسانشناختی (انسان قانونی) را مطرح میکند که میتواند جایگزین انسان اقتصادی شود. او بر پایه تکامل فرهنگی و «نظم خودانگیخته»، بر غیریقینی بودن، فضای نابرابر، رقابت مبهم و نقش سنت بهعنوان هماهنگساز مؤثر فعالیتها تأکید دارد و انسان بهعنوان عامل عقلانی را در نظریه انسان اقتصادی نئوکلاسیک را مورد نقد قرار میدهد. امروزه نولیبرالیسم بهعنوان «ذهنیت حکومتی» مبتنی بر مبانی انسانشناختی خاص (ترکیب برخی عقاید هایک با انسان اقتصادی) در نهادهای تربیتی روی به سیاستهای ایجابی و کنترلگر نهاده است.
محمد حسن میرزامحمدی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، توصیف و استنتاج اصول، هدفها و روشهای تربیتی بر اساس مبادی معرفتشناختی فارابی در رساله فصوص الحکمه میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل اسنادی و استنتاجی بهره گرفته شد. یافتههای حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که عالِم بودن واجبالوجود به تمام ممکنات، علم حق عین ذات اوست، علم حق مظهر قدرت ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، توصیف و استنتاج اصول، هدفها و روشهای تربیتی بر اساس مبادی معرفتشناختی فارابی در رساله فصوص الحکمه میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل اسنادی و استنتاجی بهره گرفته شد. یافتههای حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که عالِم بودن واجبالوجود به تمام ممکنات، علم حق عین ذات اوست، علم حق مظهر قدرت اوست، عالم بودن واجبالوجود به کلیات و جزئیات، واحد بودن علم حق و کثیر بودن علوم دیگر، کُنه ذات حق قابل شناخت نمیباشد، و ظاهر بودن ذات حق و اعتباری بودن باطن او از مهمترین ویژگیهای علم الهی بر اساس رساله فصوص الحکمه به شمار میروند. همچنین، امکانی بودن شناخت انسان، ناکامل بودن شناخت انسان، تدریجی بودن شناخت انسان و متکثر بودن شناخت انسان از مهمترین اصول تربیتی حاصل از شناخت واجبالوجود برای سالک بر اساس رساله فصوص الحکمه محسوب میشوند. علاوه براین، وصال حق، کمال نفس مطمئنه، کسب لذت و صدور کرامات به مثابه مهمترین هدفهای تربیتی، و سیر عقلانی برای شناخت حق، شهود عرفانی برای شناخت حق که خود شامل تجرد از تعینات، تأمل در حقیقت وجود، فنای در وجود مطلق، شهود علمی و عملی حق، شهود حق در مظاهر تفصیلی، درک حقیقت، و ریاضت نفس در زمره روشهای تربیتی حاصل از شناخت واجبالوجود برای سالک بر اساس رساله فصوص الحکمه قلمداد میشوند.