سعادت سعادت؛ شعبانی شعبانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استنادات صورت گرفته از مقالات مجلات پایگاه وب علم آی اس آی به مجلات راهنمای مجلات دسترسی آزاد در طول سال های 2008 – 2003 انجام شده. در این پژوهش که از روش کتابسنجی و فن تحلیل استنادی بهره جویی شده، داده ها از طریق ابزارCited Reference Search در وب علم آی اس آی گردآوری شده، و با کمک نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استنادات صورت گرفته از مقالات مجلات پایگاه وب علم آی اس آی به مجلات راهنمای مجلات دسترسی آزاد در طول سال های 2008 – 2003 انجام شده. در این پژوهش که از روش کتابسنجی و فن تحلیل استنادی بهره جویی شده، داده ها از طریق ابزارCited Reference Search در وب علم آی اس آی گردآوری شده، و با کمک نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. در نهایت مشخص شد که به 321 عنوان مجله (87/10 درصد) از بین 2953 عنوان استناد شده و تعداد استناداتی که به این مجلات اختصاص یافته، 19050 استناد می باشد. در این میان، حوزه علوم پایه با 10116 استناد (1/53 درصد)، حوزه علوم بهداشت و پزشکی با 5965 استناد (31/31 درصد)، حوزه فنی و مهندسی با 1436 استناد (54/7 درصد)، حوزه علوم اجتماعی با 832 استناد (37/4 درصد)، و حوزه هنر و علوم انسانی با 701 استناد (68/3 درصد)، به ترتیب به عنوان حوزه های اول تا پنجم از لحاظ میزان استناد شناخته شدند. با توجه به این موارد مشخص شد که میزان گرایش به مجلات دسترسی آزاد در موضوعات حوزه علوم پایه نسبت به مجلات در چهار حوزه دیگر و نیز میزان گرایش به این مجلات در حوزه های علوم پایه و علوم بهداشت و پزشکی در حالت کلی تفاوت چشمگیری با موضوعات حوزه هنر و علوم انسانی و علوم اجتماعی دارد. از طرفی، نتایج آزمون مجذور خی حاکی از این نکته است که تفاوت معناداری از لحاظ میزان استنادات بین حوزه های پنج گانه مذکور وجود دارد.
کلیدواژه ها: مجلات دسترسی آزاد، راهنمای مجلات دسترسی آزاد ، وب علم آی اس آی، تحلیل استنادی
محمد ابراهیمی پور؛ عابدی عابدی؛ شعبانی شعبانی
چکیده
پژوهش حاضر بر روی نمونهای شامل 280 نفر دانشجوی دختر و پسر دانشگاه اصفهان انجام گرفت. این افراد از دانشکدههای هفت گانه دانشگاه اصفهان به طور تصادفی انتخاب گردیدند. پرسشنامه محقق ساخته براساس پرسشنامه اضطراب کتابخانهای باستیک و انطباق با محیط فرهنگی دانشگاههای ایران و سؤالات بخش اضطراب منابع الکترونیک براساس سؤالات مورد نیاز ...
بیشتر
پژوهش حاضر بر روی نمونهای شامل 280 نفر دانشجوی دختر و پسر دانشگاه اصفهان انجام گرفت. این افراد از دانشکدههای هفت گانه دانشگاه اصفهان به طور تصادفی انتخاب گردیدند. پرسشنامه محقق ساخته براساس پرسشنامه اضطراب کتابخانهای باستیک و انطباق با محیط فرهنگی دانشگاههای ایران و سؤالات بخش اضطراب منابع الکترونیک براساس سؤالات مورد نیاز محیط دانشگاهی ایران تهیه گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه اصفهان با منابع الکترونیک و میزان آشنایی آنها با کاربرد کامپیوتر پایینتر از حد معیار است، اما میزان اضطراب کتابخانهای و منابع الکترونیک در میان آنها در حد معمول است. مواردی از قبیل نظام مخزن کتابخانه، نقش عوامل جمعیتشناختی (مانند: سن، جنسیت) ،ونقش عوامل دانشگاهی (مانند: سال تحصیلی)، و آشنایی قبلی با کامپیوتر در ارتباط با این موضوع نیز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
واژههای کلیدی: اضطراب کتابخانهای، اضطراب منابع الکترونیک