تابع بردبار تابع بردبار؛ رضویه رضویه
چکیده
هدف از پژوهش حاضر •بررسی رابطه راهبردهای رویارویی و حمایت اجتماعی در دوره نوجوانی و رابطة آن با پیشرفت تحصیلی بود. گروه نمونه در این پژوهش شامل 360 دانشآموز دختر و پسر که به شیوه خوشهای تصادفی از بین دبیرستانها و مدارس راهنمایی ناحیه یک شیراز انتخاب شده بود. نتایج نشان داد که بین راهبردهای رویارویی حل مسئلهمدار و هیجانمدار با ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر •بررسی رابطه راهبردهای رویارویی و حمایت اجتماعی در دوره نوجوانی و رابطة آن با پیشرفت تحصیلی بود. گروه نمونه در این پژوهش شامل 360 دانشآموز دختر و پسر که به شیوه خوشهای تصادفی از بین دبیرستانها و مدارس راهنمایی ناحیه یک شیراز انتخاب شده بود. نتایج نشان داد که بین راهبردهای رویارویی حل مسئلهمدار و هیجانمدار با حمایتهای دریافت شده رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین میان راهبردهای رویارویی اجتنابی و راهبردهای کمتر مؤثر با حمایتهای دریافت شده رابطة منفی اما معنادار وجود دارد. نتایج دیگر نشان داد که میان راهبرد حل مسئلهمدار و حمایتهای دریافت شده با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و میان راهبردهای اجتنابی و پیشرفت تحصیلی رابطة منفی اما معناداری نیز وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که در کل نمونه از بین راهبردهای رویارویی و حمایتها، راهبرد رویارویی حل مسئلهمدار از قدرت پیشبینیکنندگی بیشتری در جهت پیشبینی پیشرفت تحصیلی به عنوان متغیر وابسته برخوردار بود.
طالبزاده طالبزاده؛ ابوالقاسمی ابوالقاسمی؛ خیریخواه خیریخواه
چکیده
این پژوهش درصدد آن است تا به شناخت گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل بهآموزشهای کاردانش در شهر قزوین بپردازد و علل گرایش آنان به این شاخه را باز شناسد. روش این تحقیق توصیفی است و همه فراگیران بزرگسال 40-16 ساله غیرشاغل مشغول به تحصیل در پایههای دوم و سوم مدارس کاردانش بزرگسال شهرستان قزوین به تعداد 2352 نفر بعنوان جامه آماری در نظر گرفته ...
بیشتر
این پژوهش درصدد آن است تا به شناخت گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل بهآموزشهای کاردانش در شهر قزوین بپردازد و علل گرایش آنان به این شاخه را باز شناسد. روش این تحقیق توصیفی است و همه فراگیران بزرگسال 40-16 ساله غیرشاغل مشغول به تحصیل در پایههای دوم و سوم مدارس کاردانش بزرگسال شهرستان قزوین به تعداد 2352 نفر بعنوان جامه آماری در نظر گرفته شده است که از این تعداد384 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقهای 1 انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است که حاوی 20 سؤال کوتاه پاسخ، چند گزینهای میباشد. ضریب آلفای کرونباخ 2 اعتبار پرسشنامه برابر 87/0 بدست آمد. نتایج پژوهش به شرح زیر میباشد: 1- دستیابی سهلتر به شغل موجب گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش بوده است. (001/0p
امینیزدی امینیزدی
چکیده
درک کودکان از ذهن یا آنچه که بعنوان تئوری ذهن خوانده میشود در طی دو دههی اخیر تحقیقات زیادی را در حیطهی روانشناسی تحولی به خود اختصاص داده است. در ادبیات جدید تئوری ذهن، اعتقاد بر این است که انسانها به عنوان موجوداتی اجتماعی مجهز به قابلیت خاصی جهت درک دیگران میباشند. اعتقاد بر اینست که این توانایی ماهیتی حیطه- اختصاصی دارد. این ...
بیشتر
درک کودکان از ذهن یا آنچه که بعنوان تئوری ذهن خوانده میشود در طی دو دههی اخیر تحقیقات زیادی را در حیطهی روانشناسی تحولی به خود اختصاص داده است. در ادبیات جدید تئوری ذهن، اعتقاد بر این است که انسانها به عنوان موجوداتی اجتماعی مجهز به قابلیت خاصی جهت درک دیگران میباشند. اعتقاد بر اینست که این توانایی ماهیتی حیطه- اختصاصی دارد. این قابلیت که تئوری ذهن خوانده میشود اشاره به توانایی انسانها در نسبت دادن حالات ذهنی به خود و دیگران دارد. با درک ذهنی گرایانه از رفتارها، فرد میتواند رفتارهای دیگران را درک، تبیین و پیشبینی نماید. تکالیف باور کاذب جهت اندازهگیری توانایی تئوری ذهن مورد استفاده قرار میگیرند. تحقیقات نشان میدهند که کودکان در حدود چهار- پنج سالگی قادر به پاسخگویی صحیح به این ازمونها میباشند. بر این اساس استدلال میشود که کودکان قبل از این سنین، فاقد درک رشد یافتهای از ذهن میباشند. رویکردهای نظریه-نظریه، پیمانهای و شبیه سازی چگونگی فرایندها و تحولات تئوری ذهن را مفهوم سازی کردهاند. در مقالهی حاضر چگونگی تبیین رویکردهای فوق از فرایندها و تحولات تئوری ذهن مورد بحث قرار میگیرند.
کلید
رئوفی رئوفی؛ تاریخی قوچانی دروس تاریخی قوچانی دروس
چکیده
در عصر حاضر هر چند که به امر آموزشهای ضمن خدمت به سبب تحولات سریع جوامع و نیاز سازمانها به انطباق فرد بر آنها بهاء میدهند، ولی تحقیقات کمی مبتنی بر تأثیر آموزشهای ضمن خدمت مخصوصاً در میزان کارائی و عملکرد مدیران صورت گرفته است. در این مقاله محققین برآنند که یافتههای تأثیر این آموزشها را بر میزان کارائی و بهرهوری مدیران را بررسی ...
بیشتر
در عصر حاضر هر چند که به امر آموزشهای ضمن خدمت به سبب تحولات سریع جوامع و نیاز سازمانها به انطباق فرد بر آنها بهاء میدهند، ولی تحقیقات کمی مبتنی بر تأثیر آموزشهای ضمن خدمت مخصوصاً در میزان کارائی و عملکرد مدیران صورت گرفته است. در این مقاله محققین برآنند که یافتههای تأثیر این آموزشها را بر میزان کارائی و بهرهوری مدیران را بررسی نمایند. جامعه آماری در این تحقیق مدیران و معلمان مرد شهر مشهد بوده و نتایج زیر بدست آمده است: 1 - مدیران آموزش دیده در برقراری روابط انسانی و ایجاد محیطی صمیمی نسبت به مدیران آموزش ندیده از دیدگاه معلمان عملکرد بهتری داشته و اثربخشتر میباشند. 2- مدیران آموزش دیده در زمینههای "اهمیت دادن به آموزش کارکنان" دارای عملکرد بهتری بوده و کارائی بیشتری دارند. 3 - مدیران آموزش دیده در زمینه "استقبال از تغییرات و نوآوریها در سازمان" عملکرد بهتری دارند. 4 - مدیران آموزش دیده در زمینه "اعتماد به نفس در انجام امور" نسبت به مدیران آموزش ندیده از عملکرد بالاتری برخوردارند. 5 - مدیران آموزش دیده در زمینه "رعایت شرح وظایف شغلی نسبت به مدیران آموزش ندیده از دیدگاه معلمان دارای عملکرد بهتری میباشند.
غضنفری غضنفری
چکیده
در این پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیلی عاملی، پایایی و اعتبار پرسشنامه سبک هویت
( 6G ـ ISI ) بررسی شد. این پرسشنامه از همسانی درونی مناسبی برخوردار است. اعتبار این پرسشنامه به وسیله اجرای همزمان آن با مقیاس سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) در میان دانشآموزان دبیرستانی اصفهان سنجیده شد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامه سبک هویت ازاعتبار ...
بیشتر
در این پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیلی عاملی، پایایی و اعتبار پرسشنامه سبک هویت
( 6G ـ ISI ) بررسی شد. این پرسشنامه از همسانی درونی مناسبی برخوردار است. اعتبار این پرسشنامه به وسیله اجرای همزمان آن با مقیاس سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) در میان دانشآموزان دبیرستانی اصفهان سنجیده شد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامه سبک هویت ازاعتبار بالائی برخوردار است و در نتیجه میتواند ابزار مناسبی برای ارزیابی شکلگیری هویت از دیدگاه پردازش اطلاعات مربوط به خویشتن باشد. باتوجه به نتایج تحقیق حار، پیشنهاد میشود که ویژگیهای روانسنجی این پرسشنامه بر روی سایر گروههای سنی و جمعیتهای بالینی و غیربالینی دیگر و سایر متغیرهای شخصیتی مورد بررسی قرار گیرد.
مرتضوی مرتضوی
چکیده
این مقاله با استفاده از آموزههای برگرفته از نظریههای مرتبط با آموزش عالی، از جمله نظریه بازاریابی روابط ، نظریه وابستگی منابع ، نظریه حرفهای گرایی و بر ساخته سرمایههای فکری به لزوم ارتباط بین دانشگاه و صنعت و چگونگی شکلگیری و مدیریت این ارتباط پرداخته است. منافع دو جانبه حاصل از این ارتباط و موانع موجود در برقراری ارتباط ...
بیشتر
این مقاله با استفاده از آموزههای برگرفته از نظریههای مرتبط با آموزش عالی، از جمله نظریه بازاریابی روابط ، نظریه وابستگی منابع ، نظریه حرفهای گرایی و بر ساخته سرمایههای فکری به لزوم ارتباط بین دانشگاه و صنعت و چگونگی شکلگیری و مدیریت این ارتباط پرداخته است. منافع دو جانبه حاصل از این ارتباط و موانع موجود در برقراری ارتباط مؤثر شناسایی و نشان داده شده است. ضرورت نیل به زبان مفاهمه (گفتمان) از جمله سازو کارهای مؤثر در برقراری این ارتباط شناخته شده و بر فعالیتهای مشترک تحقیقاتی و حضور بیشتر اساتید در عرصه واقعی کار، تاکید گردیده است. نقطه ورود برای تعمیق ارتباط بین دانشگاه وصنعت، همکاریهای دوجانبه در قالب برنامه ریزی آموزشی، با تاکید بر کاربردی بودن محتوی برنامههای معرفی شده و با بر شمردن برخی راهکارهای مقطعی و کوتاه مدت، تحکیم و توسعه ارتباط پایدار بین دانشگاه و صنعت به انجام مطالعهای جامع و مبتنی بر رویکرد مدیریت راهبردی پیشنهاد شده است.
سیراج سیراج؛ حسین حسین
چکیده
This study was carried out to analyze to what extent students have been evenly exposed to the Critical Thinking Skills through the exercises provided for in the KBSM Islamic Education textbooks. The sample in this study consisted of upper secondary (form 4 and form 5) Islamic Education textbooks. 278 exercises and 317 activities in the textbooks were analyzed. An instrument entitled “Critical Thinking Skills Code Analysis” was developed by the researchers, based on the works and ideas of past researchers and experts in the field, forming the basis for the instrument. Data was collected through ...
بیشتر
This study was carried out to analyze to what extent students have been evenly exposed to the Critical Thinking Skills through the exercises provided for in the KBSM Islamic Education textbooks. The sample in this study consisted of upper secondary (form 4 and form 5) Islamic Education textbooks. 278 exercises and 317 activities in the textbooks were analyzed. An instrument entitled “Critical Thinking Skills Code Analysis” was developed by the researchers, based on the works and ideas of past researchers and experts in the field, forming the basis for the instrument. Data was collected through the use of different types of forms. Frequency count and the percentages were used for data analysis. The results show that most of the exercises and activities in the textbooks focussed more on the Information Gathering and Applying Skills, followed by the Inference Skills and Decision Making skills. There were no exercises directed towards Analogy Forming Skills.