محمود سعیدی رضوانی
چکیده
هدف اصلی این نوشتار، نقد مقاله «تحلیل گفتمان انتقادی تربیت جنسی در نظام آموزشوپرورش ایران (وضعیت موجود) مبتنی بر اسناد مکتوب» میباشد. بر اساس نتایج به دست آمده، مهمترین نقاط قوت و ضعف مقاله موردنظر را چنین میتوان برشمرد: دست آورد مثبت و سترگ مقاله، ایجاد گفتمان ضرورت توجه به مسائل و نیازهای جنسی دانشآموزان به ویژه با توجه ...
بیشتر
هدف اصلی این نوشتار، نقد مقاله «تحلیل گفتمان انتقادی تربیت جنسی در نظام آموزشوپرورش ایران (وضعیت موجود) مبتنی بر اسناد مکتوب» میباشد. بر اساس نتایج به دست آمده، مهمترین نقاط قوت و ضعف مقاله موردنظر را چنین میتوان برشمرد: دست آورد مثبت و سترگ مقاله، ایجاد گفتمان ضرورت توجه به مسائل و نیازهای جنسی دانشآموزان به ویژه با توجه به محیط به شدت نابسامان و تحریکهای کنونی است. با توجه به یافتهها و پیامهای ضمنی این مقاله، آموزشوپرورش سیاست کتمان حقایق جنسی و عدم توجه کافی به نیازهای مذکور را در پیش گرفته است. بنابراین، نتایج این مطالعه، تلنگری جدی به مسئولان متقی و خدوم آموزشوپرورش به منظور بازاندیشی در مواجهه صحیح با مسائل جنسی به شمار میآید. باوجوداین، مقاله با پذیرشِ بنیانی نادرست و غفلت از نگاه اسلامی به امر جنسی، بخش عمدهای از حقیقت را نادیده گرفته و در «پاره حقیقتگویی آشکاری» در غلتیده است و این امر، عمدهترین نقطه ضعف مقاله به شمار میآید؛ چراکه اگر بر اساس بنیان ضیق ِمقاله «در تربیت جنسی چهار گفتمان محافظهکار، لیبرال، پستمدرن و انتقادی وجود دارد و سه گفتمان اخیر بر آزادسازی روابط شنیع تأکید میکنند.»، به ناچار باید تسلیم گفتمان محافظهکار (یا به تعبیر مؤلف بدبینانه) شویم. بهبیاندیگر، بر اساس مدلولات بخشهای ناصواب مقاله، چنانچه متصدیان تعلیم و تربیت نمیخواهند امر جنسی را به غریزهای حیوانی فرو کاهند، به ناچار باید رویکرد رقیب را بپذیرند؛ رویکردهایی که زندگی انسانی، اخلاقی و بافضیلت را در همجنسخواهی و سایر روابط حیوانی جستجو میکنند!.
محسن بهلولی فسخودی؛ سعید ضرغامی همراه
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی دلالتهای دانش ضمنی در حوزه تدریس و یادگیری میباشد. با این استدلال که دانش ضمنی را نمیتوان به شکل صریح و در قالب گزارهها توصیف کرد. تدریس و یادگیری ضمنی پیش از آنکه با سلطه عینیگرایی و خردگرایی بر مجموعه قواعد و اصول ثابت و از پیش تعیین شده تأکید داشته باشد بر مؤلفههایی مانند تجربه شخصی، وابستگی به ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی دلالتهای دانش ضمنی در حوزه تدریس و یادگیری میباشد. با این استدلال که دانش ضمنی را نمیتوان به شکل صریح و در قالب گزارهها توصیف کرد. تدریس و یادگیری ضمنی پیش از آنکه با سلطه عینیگرایی و خردگرایی بر مجموعه قواعد و اصول ثابت و از پیش تعیین شده تأکید داشته باشد بر مؤلفههایی مانند تجربه شخصی، وابستگی به متن و ذهنی بودن دانش استوار است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مفهومی با هدف ایضاح از راه تحلیل مفاهیم تدریس و یادگیری ضمنی بهره گرفته شد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که باور به وجود بعد ضمنی و نهان دانش میتواند نگرش جدیدی در نظام تعلیم و تربیت به همراه داشته باشد. لذا، هدف از یادگیری و تدریس در رویکرد ضمنی نه انتقال دانش بلکه کشف و ایجاد دانش در ارتباط تنگاتنگ میان آموزگار و دانشآموز میباشد.
مهرنوش هدایتی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر پدیدۀ دوستی به عنوان یکی از مهمترین چالشهای زندگی اجتماعی انسان به ویژه در دوران مدرسه، بر پیشرفت معرفتی کودکان و نوجوانان در حلقههای کندوکاو فلسفی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل و تفسیر متون و استنتاج منطقی بهره گرفته شد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که گفتگوی جمعی نقاد و خلاق ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر پدیدۀ دوستی به عنوان یکی از مهمترین چالشهای زندگی اجتماعی انسان به ویژه در دوران مدرسه، بر پیشرفت معرفتی کودکان و نوجوانان در حلقههای کندوکاو فلسفی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل و تفسیر متون و استنتاج منطقی بهره گرفته شد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که گفتگوی جمعی نقاد و خلاق در «حلقههای کندوکاو فلسفی» همواره با دو دغدغه همراه است: نخست، در صورت مشارکت در گفتگوی انتقادی احتمال تخریب و تکدر دوستی میان همکلاسان وجود دارد. دومین نگرانی، رکود پیشرفت معرفتشناختی در حلقههای کندوکاو به دلیل عدم مشارکت دوستان صمیمی در فرایند نقد و تولید ایدههای بدیع در حین گفتگو و پیروی از آرای افراد قویتر در کلاس می باشد. لذا بهنظر میرسد، همانگونه که این جنبشهای تأملی نیازمند تغییر و تحولاتی در سختافزارهای نظام تعلیم و تربیت سنتی هستند، میبایست در حوزه نرمافزاری تعلیم وتربیت از جمله مفهوم دوستی، تعریف جدیدی ارائه دهند. پرورش تفکر مراقبتی درکنار دو مهارت فکری نقاد و خلاق میتواند مفهوم دوستی را در ذهن کودکان به مثابه یک امر مراقبتی با تمام ویژگیهای آن ارتقاء دهد. برپایه نتایج به دست آمده می توان بازتعریف مفهوم دوستی از رابطهای سطحی و مبتنی بر تایید را به رابطهای مراقبتی، اندیشمندانه و رشددهنده پیشنهاد داد.
مراد یاری دهنوی؛ مجتبی پورکریمی هاوشکی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تبیین چیستی و چگونگی فلسفهورزی و پیامدهای آن در فرایند تدریس معلمان میباشد. برای دستیابی به این هدف، نخست ضمن تبیین ویژگیهای حرفه معلمی، نیازمندی او به ژرف-اندیشی و فلسفهورزی مورد تأکید قرار گرفت. سپس تلاش شد با فراهم آوردن زمینهای برای نزدیکی به فهم چیستی فلسفه، مؤلفههای فلسفهورزی از جمله تحیر یا شگفتزدگی، ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، تبیین چیستی و چگونگی فلسفهورزی و پیامدهای آن در فرایند تدریس معلمان میباشد. برای دستیابی به این هدف، نخست ضمن تبیین ویژگیهای حرفه معلمی، نیازمندی او به ژرف-اندیشی و فلسفهورزی مورد تأکید قرار گرفت. سپس تلاش شد با فراهم آوردن زمینهای برای نزدیکی به فهم چیستی فلسفه، مؤلفههای فلسفهورزی از جمله تحیر یا شگفتزدگی، تردید منطقی یا شک روشمند، پرسشگری، وابستگی تاریخی، استدلال ورزی، نقادی، تحلیل فلسفی، فراخاندیشی یا گشودگی، خیالورزی و نظریهپردازی با نگاهی تحلیلی و ترکیبی مورد بازشناسی و تبیین قرارگیرند. در پایان، نقش و پیامد این مؤلفهها در فرایند یاددهی- یادگیری معلمان در عمل مشخص شد. بهطورکلی، براساس نتایج حاصل از این پژوهش، به نظر میرسد معلمان برخوردار از توانایی فلسفهورزی بتوانند در جامعه داناییمحور امروز، نقش و رسالت معلمی خود را به مراتب بهتر انجام دهند.
محمدرضا سرمدی؛ آزاده زارع
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی پیشفرضهای تربیتی هرمنوتیک در نظام آموزش از دور است. برای این منظوراستدلال شد که نسل اول آموزش از دور به دلیل متنمحور بودن تنها با هرمنوتیک روشمند نزدیکی دارد. در نسلهای دوم و سوم شاهد تبدیل فهم به مقولهای پراکتیک هستیم که به دلیل تأکید بر مشارکت فرد و موضوع مورد بحث برای حصول فهم به آن ماهیتی نسبی ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی پیشفرضهای تربیتی هرمنوتیک در نظام آموزش از دور است. برای این منظوراستدلال شد که نسل اول آموزش از دور به دلیل متنمحور بودن تنها با هرمنوتیک روشمند نزدیکی دارد. در نسلهای دوم و سوم شاهد تبدیل فهم به مقولهای پراکتیک هستیم که به دلیل تأکید بر مشارکت فرد و موضوع مورد بحث برای حصول فهم به آن ماهیتی نسبی بخشیده است و هدف آموزش مانند هرمنوتیک فلسفی، توانمند نمودن افراد در مهارتهای زندگی و شغلی است. نسل چهارم با تلقی فرد به عنوان منبعی که شناخت از زندگی او آغاز شده و در زندگی او پایان مییابد به هرمنوتیک پدیدارشناسانه نزدیک میشود و نقطه برجسته نسل پنجم یعنی تکیه بر پرورش عقلانیت و نگرش انتقادی برای رهایی از عناصر سلطه فرایند آموزش نیازمند مبنای فلسفی انتقادی و منابع انسانی فعال است که نزدیکی بسیاری با هرمنوتیک انتقادی دارد.
امین باقری؛ محمد یمنی دوزی سرخابی؛ مقصود فراستخواه؛ اباصلت خراسانی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش شبکههای اجتماعی در فرایند یادگیری- نوآوری دانشجویان در مقالههای علمی- پژوهشی مرتبط میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش مرور نظاممند بهره گرفته شد که برمبنای مفهوم نظری «شبکه یادگیری- نوآوری»، جستوجو در مقالهها و ترکیب و بررسی یافتهها صورت گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه شامل مجموعه مقالههای ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش شبکههای اجتماعی در فرایند یادگیری- نوآوری دانشجویان در مقالههای علمی- پژوهشی مرتبط میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش مرور نظاممند بهره گرفته شد که برمبنای مفهوم نظری «شبکه یادگیری- نوآوری»، جستوجو در مقالهها و ترکیب و بررسی یافتهها صورت گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه شامل مجموعه مقالههای علمی- پژوهشی منتشرشده در سالهای 95-1385 می باشد که به شیوه نمونهگیری هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل، ترکیب و مقوله بندی داده های موردنظر حاکی از عدمتوجه عمیق به خصوصیات و پویاییهای متنوع شبکههای اجتماعی در فرایند یادگیری- نوآوری در مقالههای مورد بررسی است. همچنین، در ادامه برخی کارکردهای تأثیرگذار شبکه روابط دانشجویان اشاره شده است و درمقابل، یافتههای متناقض نیز مشاهده میشود که نیازمند تأمل و بررسی عمیقتری در شبکههای دانشجویی در مسیر ارزشآفرینی است.
محسن تقی زاده؛ محمدرضا نیستانی؛ فریدون شریفیان
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی پداگوژی مبتنی بر عمل و تعیین چهارچوب برنامه درسی آن در آموزش عالی میباشد. در این پژوهش، ضمن تحلیل و ارزیابی عناصر و چهارچوب برنامه درسی مبتنی بر عمل، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که آموزش عالی فاصله زیادی با برنامه درسی مبتنی بر عمل دارد و لازم است از این منظر برنامههای درسی آموزش عالی مورد بازنگری ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی پداگوژی مبتنی بر عمل و تعیین چهارچوب برنامه درسی آن در آموزش عالی میباشد. در این پژوهش، ضمن تحلیل و ارزیابی عناصر و چهارچوب برنامه درسی مبتنی بر عمل، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که آموزش عالی فاصله زیادی با برنامه درسی مبتنی بر عمل دارد و لازم است از این منظر برنامههای درسی آموزش عالی مورد بازنگری قرار گیرند. برای تجدیدنظر در برنامههای درسی دانشگاهی می توان چنین استدلال کرد که در آموزش عالی رویکرد پداگوژی مبتنی بر عمل به مثابه امکانی متناسب با ماهیت متحول و روابط اجتماعی پیچیده قرن بیست و یکم در نظر گرفته شود.
حامد حاجی پور؛ رمضان برخورداری؛ سوسن کشاورز
چکیده
هدف اصلی این پژوهش پاسخ به این پرسش اساسی است که زبان در ارتباط با امر جنسی چگونه به کار میرود و این چگونگی چه تصویری از آن را ترسیم کرده و به کدام اصول و روشها در تربیت جنسی گرایش بیشتری دارد. در این پژوهش، پیچیدگیهای کاربرد زبان در تربیت جنسی و نیز ضرورت درک زمینههای فرهنگی و اجتماعی در این نوع نگاه به تربیت جنسی به ویژه اثر ساختار ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش پاسخ به این پرسش اساسی است که زبان در ارتباط با امر جنسی چگونه به کار میرود و این چگونگی چه تصویری از آن را ترسیم کرده و به کدام اصول و روشها در تربیت جنسی گرایش بیشتری دارد. در این پژوهش، پیچیدگیهای کاربرد زبان در تربیت جنسی و نیز ضرورت درک زمینههای فرهنگی و اجتماعی در این نوع نگاه به تربیت جنسی به ویژه اثر ساختار قدرت در این سبک از کاربرد زبان موردنظر قرار گرفته است. وضعیت موجود ناظر به متونی است که همچنان از اعتبار قانونی برخوردار بوده و قابل استناد میباشند. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل گفتمان انتقادی مبتنی بر رویکرد نورمن فرکلاف بهره گرفته شد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که گفتمان حاکم بر تربیت جنسی آموزشوپرورش ایران را باید «گفتمان مهار» نامید. از ویژگیهای این گفتمان در تربیت جنسی توجه بیشتر به جنبههای سلبی تربیت جنسی میباشد. بازنمایی این گفتمان از واقعیت میل جنسی به گونهای است که بیش از آنکه به فرصتهای میل جنسی در زندگی سعادتمندانه متربی نگاه کند به تهدیدهای غریزه جنسی توجه دارد.