عباس ابوالقاسمی؛ رضا گلپور؛ محمد نریمانی؛ حسین قمری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة بین باورهای فراشناختی مختل و موفقیت تحصیلی در دانشآموزان دارای «اضطراب امتحان» میباشد. نمونة این پژوهش شامل243 آزمودنی دارای اضطراب امتحان بود که از میان 900 دانشآموز سال سوم راهنمایی شهرستان نوشهر شناسایی شدند. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه پرسشنامة فراشناخت ولز و پرسشنامة اضطراب امتحان اسپیلبرگر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة بین باورهای فراشناختی مختل و موفقیت تحصیلی در دانشآموزان دارای «اضطراب امتحان» میباشد. نمونة این پژوهش شامل243 آزمودنی دارای اضطراب امتحان بود که از میان 900 دانشآموز سال سوم راهنمایی شهرستان نوشهر شناسایی شدند. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه پرسشنامة فراشناخت ولز و پرسشنامة اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شده است. معدل کل نمرات دانشآموزان بهعنوان موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی (21/0-=r) دانشآموزان دارای اضطراب امتحان رابطة منفی معنیداری دارد. بین باورهای فراشناختی مختل و شدت اضطراب امتحان (17/0=r) همبستگی مثبت معنیداری بهدست آمد (01/0>p). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که 11درصد واریانس مربوط به موفقیت تحصیلی توسط مؤلفههای فراشناختی تبیین میشود. این نتایج حاکی از آن است که با افزایش باورهای فراشناختی مختل موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان کاهش مییابد.
محمد احمدی ده قطب الدینی
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی روابط بین هدف های تسلط، هدف های عملکردی گرایش-اجتناب، راهبردهای یادگیری و توانایی حل مساله ریاضی دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان کرمان انجام گرفت. دادهای مورد نیاز با استفاده ار پرسشنامه های هدف پیشرفت، الیوت و چرچ و فرایندهای مطالعه، بیگز از427 نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی جمع آوری ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی روابط بین هدف های تسلط، هدف های عملکردی گرایش-اجتناب، راهبردهای یادگیری و توانایی حل مساله ریاضی دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان کرمان انجام گرفت. دادهای مورد نیاز با استفاده ار پرسشنامه های هدف پیشرفت، الیوت و چرچ و فرایندهای مطالعه، بیگز از427 نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی جمع آوری شد. نتایج نشان داد اثر هدف های تسلط بر راهبردهای عمیق یادگیری مثبت و معنادار و بر توانایی حل مساله ریاضی مثبت اما معنادار نمی باشد. همچنین اثر آن بر راهبردهای سطحی یادگیری منفی و معنادار می باشد. اثر هدف های عملکرد-گرایش بر راهبردهای عمیق و بر راهبردهای سطحی مثبت و معنادار و بر توانایی حل مساله ریاضی منفی اما معنادار نمی باشد. اثر هدف های عملکرد- اجتناب بر راهبردهای سطحی مثبت و معنادار و بر راهبردهای عمیق و توانایی حل مساله ریاضی معنادار نمی باشد. بنابراین نتایج نشان دهنده رابطه قوی هدف های تسلط با راهبردهای عمیق یادگیری و توانایی حل مساله ریاضی بالا و هدف های عملکرد گرایش-اجتناب رابطه قوی با راهبردهای سطحی و توانایی حل مساله ریاضی پائین می باشد.
کلید واژه ها: هدف های تسلط، هدف های عملکردی گرایش- اجتناب، راهبرهای عمیق و سطحی، توانایی حل مساله ریاضی
کوروش فتحی واجارگاه
چکیده
در این تحقیق چگونگی شکلگیری برنامه درسی برآمدنی با روش قومنگاری مورد بررسی قرار گرفته شده است. در برنامه درسی برآمدنی گروه معلمان با بررسی علایق و دغدغههای کودکان و مستند کردن آن امکانات گسترش پروژهها را برای کودکان فراهم میآورند. برنامه درسی توسط کودکان بهوجود میآید و توسط معلمان قالببندی میشود. مراحل مختلفی از جمله ...
بیشتر
در این تحقیق چگونگی شکلگیری برنامه درسی برآمدنی با روش قومنگاری مورد بررسی قرار گرفته شده است. در برنامه درسی برآمدنی گروه معلمان با بررسی علایق و دغدغههای کودکان و مستند کردن آن امکانات گسترش پروژهها را برای کودکان فراهم میآورند. برنامه درسی توسط کودکان بهوجود میآید و توسط معلمان قالببندی میشود. مراحل مختلفی از جمله شنیدن، پرسیدن و باز کردن موضوعات، پیشبینی مراحل آینده و ایجاد آمادگی برای حمایت، مستند سازی از کل فرآیند و بازنگری و همفکری با همکاران، کودکان و اولیاء جزء مراحل برنامهریزی میشود. معلمان نقشهای متنوعی را بازی میکنند؛ معلم بهعنوان همراه و یادگیرنده، معلم بهعنوان راهنما و معلم بهعنوان محقق. مدت 5 ماه تعاملات 35 کودک و 2 معلم و محقق مورد توجه قرار گرفت. شادی، انرژی و سرزندگی از جمله مهمترین مشخصههای همة گروههای ذینفع بود. کودکان در قالب پروژههای بلند مدت یا کوتاه مدت فردی و گروهی به یادگیری میپرداختند. 3 پروژة اصلی بلند مدت در این مدت توسط کودکان به اجرا درآمد و کودکان موضوعات متنوعی را در آنها به تحقیق آموختند.
فیروز محمودی؛ اسکندر فتحی آذر؛ رجب اسفندیاری
چکیده
مشارکت فعال دانشآموزان در فرایند یاددهی و یادگیری یکی از مباحث اساسی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است، چون مشارکت فعال دانشآموز در فرایند تدریس موجب درگیری ذهنی آنها و افزایش میزان یادگیری می شود. در این تحقیق میزان گفتار معلم و دانشآموز بر اساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، ...
بیشتر
مشارکت فعال دانشآموزان در فرایند یاددهی و یادگیری یکی از مباحث اساسی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است، چون مشارکت فعال دانشآموز در فرایند تدریس موجب درگیری ذهنی آنها و افزایش میزان یادگیری می شود. در این تحقیق میزان گفتار معلم و دانشآموز بر اساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، تا مشخص شود که میزان گفتار معلم و دانشآموز و میزان مشارکت آنها به چه میزان است. برای بررسی این موضوع 60کلاس سوم متوسطه (30کلاس دخترانه و 30کلاس پسرانه) از سه رشته ادبیات و علوم انسانی، ریاضی ـ فیزیک و علوم تجربی از نواحی پنچگانه آموزش و پرورش شهر تبریز به شیوه نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب گردید. 10کدبردار از طریق مشاهده فرایند تدریس داده ها را جمع آوری نمودند. سپس بر اساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز، فراوانی عوامل دهگانه محاسبه گردید. براساس نتایج به دست آمده بین میانگین مشارکت فعال و نوع گفتار آزادانه و محدود بین دانشآموزان دختر و پسر و همچنین بر اساس رشته تحصیلی تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد. ولی بین میزان مشارکت و نوع گفتار آزادانه و محدود دانش آموز با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد.
محمود هوشمند؛ سمیه نقوی
چکیده
رشد سریع و رقابتپذیری اقتصادی که از مهم ترین مضامین برنامة چهارم توسعه بهشمار می روند، بدون ارتقاء و توسعة سرمایة انسانی و افزایش بهره وری نیروی کار محقق نمی شود و در این راستا، آموزش نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. هدف مقالة حاضر بررسی مزیت نسبی ارزش افزوده ای بخش آموزش دولتی و خصوصی منطقة خراسان (شامل سه استان خراسان رضوی، شمالی ...
بیشتر
رشد سریع و رقابتپذیری اقتصادی که از مهم ترین مضامین برنامة چهارم توسعه بهشمار می روند، بدون ارتقاء و توسعة سرمایة انسانی و افزایش بهره وری نیروی کار محقق نمی شود و در این راستا، آموزش نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. هدف مقالة حاضر بررسی مزیت نسبی ارزش افزوده ای بخش آموزش دولتی و خصوصی منطقة خراسان (شامل سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی) و مقایسة آن با سایر استانهای کشور می باشد. برای این منظور، با توجه به سهم ارزش افزودة زیربخش های آموزشی در محصول ناخالص داخلی منطقه و مقایسة آن با کل کشور و محاسبة شاخص مزیت نسبی آشکار برای دورة زمانی 1379 تا 1383، وضعیت منطقة خراسان در بخش آموزش از لحاظ مزیت نسبی مورد بررسی قرار گرفته است و جایگاه خراسان در مقایسه با سایر استانهای کشور نیز ارزیابی شده است. نتایج بیانگر این است که بهطور کلی در خراسان شاخص مزیت نسبی بخش دولتی، مقادیر بیشتری از بخش خصوصی داشته است. این موضوع تنها در زیربخش آموزش عالی بهگونهای دیگر نمایان گردیده و مقدار مزیت نسبی در بخش آموزش عالی خصوصی در سال های 83-1381 بیش از بخش دولتی بوده است. سایر زیربخش های آموزشی نیز در این دوره همگی دارای مزیت نسبی هستند. تنها زیربخش آموزش متوسطة عمومی و متوسطة فنی و حرفهای خصوصی در سال های 82-1380 و همین طور زیربخش آموزش بزرگسالان خصوصی در تمام دوره 83-1379 فاقد مزیت نسبی و دارای شاخص مزیت نسبی آشکار کمتر از یک بوده اند.
حسین زارع محمدآبادی؛ سید رجایی پور؛ مهدی جمشیدیان؛ حسین مولوی
چکیده
در این پژوهش، برای بررسی میزان کاربست مؤلفههای دانشگاه یاددهنده [دیدگاه قابل یاددهی، ایدهها، ارزشها، انرژی، و قاطعیت در تصمیمگیری] در دانشگاههای دولتی از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش تمام اعضای هیئت علمیدانشگاههای دولتی در سال تحصیلی 86-85 بوده که از میان آنان یک نمونة 315 نفری به روش نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
در این پژوهش، برای بررسی میزان کاربست مؤلفههای دانشگاه یاددهنده [دیدگاه قابل یاددهی، ایدهها، ارزشها، انرژی، و قاطعیت در تصمیمگیری] در دانشگاههای دولتی از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش تمام اعضای هیئت علمیدانشگاههای دولتی در سال تحصیلی 86-85 بوده که از میان آنان یک نمونة 315 نفری به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بهصورت تصادفی انتخاب شده است. برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة محقق ساختة 74 سؤالی در قالب طیف 5 درجهای لیکرت بهکار برده شده است. جهت آزمون سؤالهای پژوهش از آزمونهای آماری پارامتریک از جمله t تک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین نمرات پاسخگویان در خصوص تمام مؤلفههای دانشگاه یاددهنده کمتر از حد متوسط (3) بوده و در تمام مؤلفهها تفاوت معنیدار است. بررسی تفاوت بین نظرات نمونة آماری در مورد میزان کاربست مؤلفههای سازمان یاددهنده با توجه به متغیرهای دموگرافیک نیز، f مشاهده شده نشان میدهد که براساس رتبة علمی اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه در سه مورد انرژی، ایدهها و ارزشها، تفاوت معنیدار بود. تفاوت بین میانگینهای زنان و مردان و نیزتفاوت بین میانگین براساس سنوات خدمت پاسخگویان معنیدار نبود، ولی در خصوص سمتهای مدیر و عضو هیئت علمی در تمام موارد تفاوت بین میانگینها معنیدار بود. تحلیل نتایج همچنین نشان داد که میانگین نمرات کاربست مؤلفههای سازمان یاددهنده در دانشگاههای علوم پزشکی بالاتر از میانگین نمرات دانشگاههای غیر پزشکی است. در مورد مؤلفههای انرژی، ایدهها و ارزشها، f مشاهده شده معنیدار میباشد.
علی مشهدی؛ محسن محمدی
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی و مقایسة سبکهای دلبستگی در نوجوانان عادی و بزهکار به انجام رسیده است. نمونة پژوهش شامل 60 نوجوان عادی (32 پسر و 28 دختر) و60 نوجوان بزهکار (32 پسر و 28 دختر) میباشد. در این پژوهش، بهمنظور سنجش سبکهای دلبستگی از پرسشنامة دلبستگی کولینز و رید، و برای سنجش عملکرد خانواده از پرسشنامة سنجش عملکرد خانواده استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی و مقایسة سبکهای دلبستگی در نوجوانان عادی و بزهکار به انجام رسیده است. نمونة پژوهش شامل 60 نوجوان عادی (32 پسر و 28 دختر) و60 نوجوان بزهکار (32 پسر و 28 دختر) میباشد. در این پژوهش، بهمنظور سنجش سبکهای دلبستگی از پرسشنامة دلبستگی کولینز و رید، و برای سنجش عملکرد خانواده از پرسشنامة سنجش عملکرد خانواده استفاده گردید. نتایج بر اساس روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس تک متغیری و ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبکهای دلبستگی نوجوانان عادی و بزهکار تفاوت معناداری وجود دارد و آزمودنیهای بزهکار بیش از آزمودنیهای عادی دارای سبکهای دلبستگی ناایمن (اجتنابی و دوسوگرا) هستند. بهعلاوه، بین گروه دختران و پسران نیز در سبک دلبستگی تفاوت معنادار بهدست آمد. همچنین، نتایج حاکی از آنند که نحوة عملکرد خانواده در بروز سبک دلبستگی ناایمن و پیامد آن بزهکاری و اختلالهای رفتاری مؤثر میباشد. در مجموع، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نحوة عملکرد خانواده،کیفیت نگهداری و نحوة تعامل بین افراد خانواده تعیین کنندة نوع دلبستگی در کودک، نوجوان و بزرگسال میباشد.
جواد مصرآبادی؛ داوود حسینی نسب؛ اسکندر فتحی آذر؛ محمد مقدم
چکیده
مقالة حاضر به مقایسة اثربخشی دو شیوة ساخت نقشههای مفهومی توسط فراگیران و ارائة نقشههای از قبل آماده شده بر یادداری، درک و حل مسئله برای در نظرگرفتن سبک یادگیری آزمودنیها پرداخته است. اثرات کاربندیها از طریق دو آزمون پیشرفت تحصیلی که دارای شاخصهای قابل قبول روایی و پایایی بودند، مورد اندازهگیری قرار گرفتند. برای اندازهگیری ...
بیشتر
مقالة حاضر به مقایسة اثربخشی دو شیوة ساخت نقشههای مفهومی توسط فراگیران و ارائة نقشههای از قبل آماده شده بر یادداری، درک و حل مسئله برای در نظرگرفتن سبک یادگیری آزمودنیها پرداخته است. اثرات کاربندیها از طریق دو آزمون پیشرفت تحصیلی که دارای شاخصهای قابل قبول روایی و پایایی بودند، مورد اندازهگیری قرار گرفتند. برای اندازهگیری سبک یادگیری وابسته به زمینه و نابسته به زمینه، آزمودنیها از آزمون گروهی اشکال نهفته استفاده شد. پژوهش بر اساس طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون طراحی شده است. شش کلاس به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان 4 گروه آزمایشی و 2 گروه کنترل انتخاب شدند. در دو گروه آزمایشی، نقشههای از قبل آماده شده به آزمودنیها ارائه شد و اعضای دو گروه آزمایشی دیگر به تهیة نقشههای مفهومی پرداختند. در گروههای کنترل نیز آزمودنیها بهشیوة مرسوم به یادگیری متنهای درسی مشابه پرداختند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که ارائة نقشة مفهومی در شرایطی که سبک یادگیری آزمودنیها وابسته به زمینه باشد نسبت به ساخت تأثیر بیشتری دارد و ساخت نقشة مفهومی در شرایطی که آزمودنیها دارای سبک نابسته به زمینه باشند بر ارائة نقشة مفهومی برتری دارد. بدون در نظر گرفتن سبک یادگیری هیچکدام از این دو روش برتری چشمگیری نسبت به هم نداشتند.
نسرین نورشاهی
چکیده
هدف از این مطالعه، بررسی رابطۀ پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحولگرا در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است. در این پژوهش 30 نفر از رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران و 102 نفر از همکاران مستقیم ایشان مورد مطالعه قرار گرفتهاند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامة رهبری چند عاملی فرم 5x ویراست سوم استفاده ...
بیشتر
هدف از این مطالعه، بررسی رابطۀ پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحولگرا در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است. در این پژوهش 30 نفر از رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران و 102 نفر از همکاران مستقیم ایشان مورد مطالعه قرار گرفتهاند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامة رهبری چند عاملی فرم 5x ویراست سوم استفاده شده است. تحلیل دادههای بهدست آمده نشان داد که اکثریت رؤسای مورد مطالعه در پیامد رهبری تلاش بالاتر از حد انتظار نمرة بالا و در دو پیامد، اثربخشی و رضایتمندی نمرة متوسط اخذ کردهاند. همچنین، اکثریت رؤسای مذکور در بُعد تأثیرگذاری ایدهآلینمرة بالا، در دو بُعد انگیزش الهامبخش و برانگیزندگی ذهنی نمرة متوسط و در بُعد ملاحظۀ فردی نمرة پایین کسب کردهاند. بین نمرة رؤسا در همۀ ابعاد سبک رهبری تحولگرا با هر سه پیامد رهبری همبستگی مثبت معنیدار مشاهده شد. بهطور کلی یافتههای پژوهشی ضرورت تقویت رؤسا در بُعد ملاحظۀ فردی را نشان میدهد. همچنین، یافتههای پژوهش نشان داد که سبک رهبری تحولگرا نقش مؤثری در افزایش رضایتمندی و تلاش بالاتر از حد انتظار در میان همکاران رؤسای مذکور دارد.
مهناز رضوان خواه
چکیده
در پژوهش حاضر، مؤلفة مفهوم خود و رابطظ آن با ساختار خانواده و شیوههای فرزندپروری مورد بررسی قرار گرفته است. تعداد 163 دانشآموز نوجوان با میانگین سنی 16 سال و به تفکیک جنسیت از میان مدارس متوسطة شهر تبریز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس مفهوم خود تنسی متشکل از 84 ماده و مقیاس 77 مادهای عملکرد تربیتی والدین استفاده شد. نتایج ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، مؤلفة مفهوم خود و رابطظ آن با ساختار خانواده و شیوههای فرزندپروری مورد بررسی قرار گرفته است. تعداد 163 دانشآموز نوجوان با میانگین سنی 16 سال و به تفکیک جنسیت از میان مدارس متوسطة شهر تبریز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس مفهوم خود تنسی متشکل از 84 ماده و مقیاس 77 مادهای عملکرد تربیتی والدین استفاده شد. نتایج بیانگر تفاوتهای جنسی معنیداری در مفهوم خود نبود. دختران در مقایسه با پسران محبت والدینی را بیشتر ارزیابی کردند، ولی در نگرش به بُعد کنترل والدینی تفاوتهای جنسی معنیداری مشاهده نشد. چهار شیوة تربیتی (مقتدر، آزادگذارنده، قدرتطلب و مسامحهکار) در رابطه با مفهوم خود مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلANOVA گویای آن بود که نقش اقتدار والدینی در ایجاد مفهوم خود بالا در مقایسه با سه شیوة دیگر به مراتب بیشتر بود. همچنین، مفهوم خود، جز در رابطه با تحصیلات مادر، تحت تأثیر ساختار فیزیکی خانواده قرار نگرفت.
محمود سعیدی رضوانی؛ آزاده بهره مند
چکیده
این مقاله حاصل بررسی موقعیت مسئلهزایی است که برخی تحقیقات از جمله مطالعهای در سطح دانشکدة علوم تربیتی آنرا به تصویر کشیدهاند. آن موقعیت مسئلهزا عدم توفیق فارغ التحصیلان دورههای آکادمیک مدیریت آموزشی در محیط واقعی سازمان بوده است. در پی آن، این مسئله مطرح شد که چه بسا اصولاً فرایند تربیت مدیران فرایندی ناشدنی است. بنابراین، ...
بیشتر
این مقاله حاصل بررسی موقعیت مسئلهزایی است که برخی تحقیقات از جمله مطالعهای در سطح دانشکدة علوم تربیتی آنرا به تصویر کشیدهاند. آن موقعیت مسئلهزا عدم توفیق فارغ التحصیلان دورههای آکادمیک مدیریت آموزشی در محیط واقعی سازمان بوده است. در پی آن، این مسئله مطرح شد که چه بسا اصولاً فرایند تربیت مدیران فرایندی ناشدنی است. بنابراین، برای بررسی موضوع " امکانسنجی آموزش مدیریت" دیدگاههای صاحبنظران بررسی و تحلیل گردید. بر این اساس، پرسش اساسی این نوشتار آن است که آیا مدیریت آموزشی قابل آموزش است؟ نتایج پیشینهکاوی نشان داد که گروهی از صاحبنظران به دلایلی نظیر شکاف میان تئوری و عمل مدیریت قایل به امکانناپذیری آموزش مدیریت هستند. در این مقاله، نقطه نظرات مخالفان آموزشپذیری مدیریت نقد شد و چنین نتیجه شد که نقص مشاهده شده در فارغ التحصیلان، به احتمال بیشتری بهکاربران نظریههای مدیریت (آموزههای مدیریتی) و نه دانش فعلی مدیریت مربوط است. کاستیهای این کاربران میتواند به دو عامل (الف) دریافت آموزشهای نامناسب و (ب) ویژگیهای شخصیتی غیرمتناسب با شغل مدیریت، مربوط باشد. در صورت پذیرش اصل تعامل آموزههای مدیریت با ویژگیهای کاربر (دانشجوی مدیریت آموزشی)، بایستی افرادی را در دورههای مدیریت گزینش نمود که دارای ویژگیهای اولیّة یک مدیر موفّق باشند. ضمناً میتوان به راهکارهای دیگری در آموزش مدیریت در سطح سازمانهای آموزشی اندیشید. رویکرد گردش و ارتقای شغلی همراه با آموزشهای ضمن خدمت مبتنی بر تحقیق عمل یکی از روشهای موًثر میباشد.